TRYNEFAKTOR: Hyundai har oppdatert utseendet på sin suksessrike elbil, Kona Electric. Og en betydelig rimeligere versjon er tilgjengelig.

Innstegsprisen ned 91.000 kroner:

Nå dumper Hyundai prisen på Kona

Salget av fornyet Kona Electric åpnes i dag. Med oppgradert eksteriør og interiør tilbys den med mindre batteri til 299.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Kona

  • Kompakt crossover lansert i 2018
  • Tilbys med både bensin- og dieselmotor, som hybrid og som elbil (Kona Electric)
  • Har markert seg med en av elbilene på markedet med lengst rekkevidde.
  • Kona Electric kom hele 568,4 km i vår rekkeviddetest i fjor sommer

I dag åpner salget av de oppgraderte versjonene av Hyundai Kona Electric, som vi omtalte første gang i november i fjor.

Det er registrert over 10.000 Kona Electric på norske skilter siden bilen ble introdusert i markedet - over 50.000 er solgt i Europa totalt og over 120.000 globalt, siden bilen ble lansert sommeren 2018.

Kona Electric har bekreftet at den er rekkeviddekongen blant folkebilene - ikke minst i Motor og NAFs rekkeviddetester.

Også med mindre batteri

Hyundai utvider modellprogrammet, slik at man nå kan velge både Standard Range og Long Range.

Standard Range har en oppgitt rekkevidde (WLTP), på 305 km, en batteripakke på 39,2 kWt og en motor på 136 hestekrefter.

Long Range har, som tidligere, en rekkevidde på 484 km, en batteripakke på 64 kWt og en motor på 204 hestekrefter.

Hyundai har allerede tidligere gjort noen endringer på modellen - blant annet ved å tilby bedre støydemping og ved å øke rekkevidden - takket være nye dekk med lavere rullemotstand.

Facelift

Bilen har nå dessuten fått en designmessig oppdatering. Blant annet har fronten fått en helt lukket og ren grilldesign, med LED-kjørelys på hver side.

De nye hovedlysene har fått en skarpere design, som strekker seg rundt hjørnene på bilen. Hovedlyktene byr nå på full-LED teknologi.

Videre er de karakteristiske hjulbuene nå lakkert i bilens farge, ifølge produsenten for å gi bilen et mer «sofistikert» utseende. Bak har bilen fått oppgradert LED-signatur, og en redesignet støtfanger.

Den fornyede versjonen har også blitt 2,5 centimeter lengre enn den forrige utgaven, så den ser mindre stump ut.

Betydelig rimeligere

– Med nye Kona Electric oppgraderer vi modellen på en rekke områder. Bilen får forbedrede assistanse- og sikkerhetsfunksjoner, helt ny teknologi og et nytt design som gjør den til en enda mer attraktiv pakke, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

– I tillegg får alle utgaver nye og svært attraktive priser, samtidig som vi for første gang introduserer Standard Range-utgaven i det norske markedet, sier Knudsen.

Frem til nå var Kona Electric tilgjengelig i én versjon - Premium - og kun med den største batteripakken. Prisen: 390.000 kroner (400.900 kroner levert Oslo).

Ny startpris, med den mindre batteripakken, er nå 299.000 kroner. (Frakt og levering kommer som alltid i tillegg, en kostnad som varierer avhengig av hvor man befinner seg i landet).

Den offisielle prislisten slik ut, inkl. levering til Oslo, som koster 10.900 kroner:

  • Kona Electric Trend Standard Range: 309.900 kroner
  • Kona Electric Life Long Range: 330.900 kroner
  • Kona Electric Trend Long Range: 345.900 kroner
  • Kona Electric Premium Long Range: 380.900 kroner
  • Skinninteriør (kun på Premium): + 10.000 kroner
  • Skinninteriør + Soltak (kun på Premium): + 20.000 kroner
  • Metallic lakk: +5.900 kroner

Oppgradert innvendig

Av nyheter i interiøret kan nevnes et 10,25-tommers heldigitalt instrumentpanel, som er standard på alle utstyrsnivåer. I tillegg leveres bilen med 10,25-tommers infotainment-skjerm i Premium utstyrsnivå.

Infotainmentsystemet kombinerer navigasjon, multimedia- og nyttefunksjoner, inkludert Bluelink, Hyundai Live, Apple CarPlay og Android Audio.

I utstyrsnivåene Life og Trend leveres bilen nå med en større infotainmentskjerm enn tidligere: 8-tommers Display Audio. Denne byr på multimedia- og nyttefunksjoner som inkluderer speiling av mobilen via Apple CarPlay eller Android Auto.

Bilen får for første gang også stemningsbelysning i fotbrønnene foran i Premium utstyrsnivå.

Mer sikkerhet

Sikkerhetssystemene i Kona suppleres med ryggeradar med kollisjonsassistent (RCCA) og med en blindsonevarsler med kollisjonsassistent (BCA). Dette er systemer som griper aktivt inn og bremser dersom en kollisjon er nært forestående.

Bilen har også fått varsling når bilen foran kjører av gårde i kø eller ved trafikklys (LVDA), Safe Exit Warning (SEW) som varsler om at en bil er på vei inn i blindsonen når man skal åpne dørene, og baksetevarsling (RSA) som gir varsel dersom man kan ha glemt et barn eller et dyr i baksetet.

Produksjon i Europa

Da kom Hyundai med sin kompakte crossover Kona i helelektrisk versjon i 2018, var etterspørselen massiv - her kom omsider en elbil til folkelig pris med en mer enn anstendig rekkevidde.

Den ble, som Opel Ampera-e var blitt tidligere, offer for sin suksess og kundene ble forespeilet svært lang ventetid - opptil to år på det meste.

Problemet ble løst da den europeiske fabrikken i Tsjekkia i mars i fjor satte i gang produksjonen. Og kundene kan nå få bil raskt.

– Vi har en svært god leveringssituasjon nå, og har biler på lager. De fleste, som bestiller lagerførte biler, vil kunne få den i løpet av noen dager. Og nå som produksjonen er i Europa, vil selv biler med spesifikasjoner som må bestilles, kunne leveres på en til to måneder, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen til Motor.