OPPTUR: Opel Ampera-e kan, etter mange frustrerende år, omsider leveres umiddelbart – og til en ganske konkurransedyktig pris. Foto: Tomm W. Christiansen
Opptur for Opel Ampera-e:
Nå er denne plutselig et godt kjøp
Den en gang så skandaliserte rekkeviddepionéren fra Opel er plutselig en av få folkelig prisede elbiler som nå kan leveres umiddelbart.
Øivind A. Monn-Iversen
PublisertSist oppdatert
Annonse
Opel har tømt ventelistene med gamle Ampera-e-kunder og har tilgang til biler forbeholdt norske kunder.
– I et marked der leveringstid og tilgang på biler fortsatt er en utfordring, er det gledelig at vi nå har Ampera-e for rask levering, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen.
Den ble lansert som en rekkeviddepionér og fikk strålende mottakelser da de første eksemplarene kom til Norge i 2017. Men tilgangen på bilene ble fort svært dårlig.
I tillegg ble prisene satt opp – også på biler til kunder som allerede hadde bestilt og ventet tålmodig. Ingen god stemning, med andre ord.
Til sist ble det full stopp i alle bestillinger.
På nyåret ble det igjen åpnet for bestillinger av Ampera-e. En god nyhet – inntil prislappen ble kjent: 399.900 kroner. Nesten 50.000 kroner dyrere enn den litt mindre Hyundai Kona med samme effekt og bedre rekkevidde (449 km) – og nesten 10.000 kroner dyrere enn den litt større Kia e-Niro med samme effekt og bedre rekkevidde (455 km).
Men bare noen måneder senere kom beskjeden om at nybilprisen var skrudd ned 40.000 kroner. Da ble plutselig Ampera-e gunstig posisjonert også på pris og egenskaper.
Og nå tar den altså en slags tetposisjon på leveringsevne, det mest betente temaet for mange av dagens elbilprodusenter.
Ampera-e har en rekkevidde på 423 kilometer (WLTP) og effekt på 204 hester. Dermed er den fortsatt helt i tetsjiket. 381 liter bagasjeplass er på nivå med en standard Golf.
Inkludert i prisen på 359.900 får du blant annet skinnseter, oppvarmet ratt og BOSE stereoanlegg, i tillegg til aktive førerassistentprogrammer som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.