ENKELT: En app og et ladekart skal det gjøre det enklere å lade en Kia e-Niro.

Hyundai og Kia vil forenkle ladingen:

Frister med sømløs lading på Europas største nettverk

De koreanske elbilgigantene har gått inn i et partnerskap som gir tilgang til 160.000 ladepunkter.

Publisert

Mer eller mindre samtidig offentliggjør konsernsøsknene Hyundai og Kia sitt samarbeid med DCS (Digital Charging Solutions).

Partnerskapet gir tilgang til Europas største ladenettverk, det vil si 160.000 ladepunkter fra hundrevis av leverandører på tvers av verdensdelen.

I Norge inkluderer dette blant annet Grønn Kontakt.

Nettverket skal gradvis utvides med nye leverandører.

Enkelt og sømløst

Hyundai kaller tjenesten «Charge myHyundai». Kia kaller den «KiaCharge». Ellers er det meste likt.

Intensjonen er at konsernets elbiler og ladehybrider skal kunne lades så enkelt og sømløst som mulig.

Her i Norge handler dette primært om elbilene Huyndai Ioniq og Kona, samt Kia e-Soul og e-Niro.

Tilpasse bruken

Man trenger kun en app og et ladekort. Et enkelt betalingssystem gjør at kunden bare får én faktura, i stedet for en rekke forskjellige fra diverse operatører.

Ulike abonnementsløsninger gjør at man kan tilpasse bruken etter eget behov.

De som kjører lite kan betale for hver enkelt lading, mens de som kjører mye og lader ofte, kan ha månedsabonnement.

ETT KORT: Hyundai ønsker at kundene skal klare seg med dette ene kortet når de oppsøker ulike ladeoperatører.

Månedlig faktura

Med appen finner man stasjoner i nærheten, planlegger kjøreruter og får all praktisk informasjon om priser og tilgjengelighet.

Ved ladestasjonen aktiveres ladingen med et kort, eller ved å scanne en QR-kode med appen. All bruk faktureres månedlig.S

Hyundai-løsningen introduseres på seks markeder nå i oktober, blant annet her i Norge.

De øvrige landene er Frankrike, Italia, Spania, Tsjekkia og Sveits.

Kias løsning kommer litt senere – i løpet av 2021. I første omgang er det Italia, Polen og Spania som får tjenesten.