IKKE FORNØYD: VW-direktør Silke Bagschik i Volkswagens e-mobilitetsdivisjon, her bak rattet på en VW ID.3, mener lynlading er altfor dyrt. Foto: Peter Raaum

VW-sjef går ut mot Ionity:

– Altfor dyr elbil-lading

Det er altfor dyrt å hurtiglade elbiler, hevder en av Volkswagens elbilsjefer i en krass kritikk av ladeselskapet Ionity – hvor Volkswagen selv er en av eierne.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Silke Bagschik, salgs- og markedssjef for Volkswagens elbilsatsing, kritiserer prisen på lynlading ved Ionity-anleggene.

Ladeoperatøren Ionity – opprinnelig eiet av Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes, BMW og Ford, senere også av Hyundai og Kia – tar 0,79 euro per kWt for lading uten abonnement (8,40 kr i Norge).

Det gjør det vanskeligere å overbevise kundene om at elbil er billig i drift.

Volkswagen er i ferd med å starte opp et gigantisk elbilprogram, som er grunnlaget for konsernets strategi inn i fremtiden.

Vil fremheve rimelig lading

Produksjonen av VW ID.3, den første elbilen på den dedikerte helelektriske produktplattformen MEB, startet allerede i fjor høst, men bilene vil ikke leveres til kunder før i løpet av sommeren, slik planen er i dag.

Et av kronargumentene er lave driftskostnader sammenlignet med biler med forbrenningsmotor, og hun ønsker spesielt å fremheve at det er mye mer økonomisk å kjøre på strøm enn på bensin eller diesel.

Misfornøyd

Men da hun under en samtale med tysk presse forleden ble spurt om hva hun synes om strømprisene hos ladeoperatøren Ionity, som Volkswagen altså er deleier av, var hun uventet åpen og sa rett ut:

– Jeg er ikke fornøyd med dem. De er åpenbart for høye.

Ifølge Bagschik blir det ikke lettere å overbevise folk om at det lønner seg å kjøre elbil, når Ionity praktiserer de prisene de gjør.

Prisen per kilowattime er i utgangspunktet i dag 8 kroner og 40 øre, men lavere om man har inngått en abonnementsavtale med bindingstid.

Les også: Her forteller Silke Bagschik Motor om Volkswagens elbil-satsing og det norske eksempelet

ELBIL-SATSING: Silke Bagschik er direktør for salg og marketing i Volkswagens e-mobilitetsdivisjon.

Felles satsing

Ionity er resultatet av en satsing i fellesskap av flere bilprodusenter som har villet få på plass en ladeinfrastruktur med sikte på å utfordre Teslas hegemoni i den sektoren.

Men utviklingen har vært langsommere enn planlagt.

Det blir vanskelig å nå målet om å ha 400 stasjoner på plass i år, og Teslas ladenettverk er fortsatt mye mer tettmasket.

Til sitt forsvar påpeker Ionity at høyere kostnad for hurtigladingen kompenseres for gjennom rask lading (laderne hos Ionity kan gi en ladeeffekt på opptil 350 kilowatt), men i hovedsak gjennom at det aller meste av lading av elbiler skjer hjemme og på jobb – rundt 90 prosent.

VWs vei inn i elbilalderen har ikke vært uten hindringer.

Allerede i desember i fjor rapporterte vi om utfordringer med den nye produktplattformens programvare-arkitektur, som gjør det enda mer utfordrende å ta igjen et forsprang den tyske produsenten selv innrømmer at Tesla har.