MANGLER KUNDER: Carlos Tavares, toppsjef for PSA-konsernet (Peugeot, Citroën og Opel), ser flere utfordringer på veien mot utbredelse i stor skala av elbiler, og ikke bare for høy pris. Foto: Peter Raaum

Peugeot-toppsjef Carlos Tavares:

«Bare de ekstremt miljøbevisste kjøper elbil»

En av verdens mektigste bilsjefer mener elbilene stanger i en pris-vegg. – I dag selger vi elbilene våre til dem som er ekstremt miljøbevisste. Vi når ikke de vanlige kundene, sier Carlos Tavares, toppsjef i PSA-konsernet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: PSA Group omfatter Peugeot, Citroën og Opel, og skal snart slås sammen med Fiat-Chrysler-konsernet.

Ifølge Tavares står kampen frem mot 2025 om å redusere kostnadene for elbiler slik at folk får råd til å kjøpe dem.

Nordmenn har begynt å venne seg til at elbilen er den nye normalen, takket være avgiftsfritaket. Men ser man utover Norges grenser får man raskt korrigert det synet. Norge, der elbiler er minst like rimelige som fossilbiler, er fortsatt et unntak. Og vi utgjør en forsvinnende liten andel av verdens bilmarked.

Men tidene endrer seg og i andre land – særlig i Europa – står man foran radikale endringer.

Grensene for høyeste tillatte utslipp av både klimagasser og lokalforurensende avgasser senkes stadig. Grenseverdiene som er innført i 2020/2021 er dramatisk lavere enn tidligere og bilprodusentene ilegges skyhøye bøter om de ikke overholder dem.

Én plattform for alt

Dette har gitt seg utslag det siste året i en flom både av moderat elektrifiserte nyheter, og av ladbare biler, både elbiler og ladbare hybrider, som er den eneste utveien for å overholde regelverket.

I likhet med Hyundai-Kia-konsernet har PSA utviklet sine elbiler med basis i plattformer som kan benyttes til ulike typer drivlinjer – både de helelektriske, de hybride og de som kun er basert på forbrenningsmotor («fossile»).

Det gjør at PSA-konsernet er i ferd med å bli en tung aktør innen elektrifisering. Bare i år lanseres småbilene Peugeot 208 og Opel Corsa, den kompakte SUV-en Peugeot 2008, crossoveren DS 3 Crossback og en kommende Citroën «Golf-klasse»-kombi (muligens ved navn C4) – alle disse kommer også som rene elbiler.

Toppsjefen i konsernet, Carlos Tavares, har imidlertid aldri lagt skjul på at dette tvinges frem av myndighetenes stadig strengere miljøkrav. Han har flere ganger uttalt at han ønsker å gå mot full elektrifisering, men at ansvaret må deles mellom bilprodusenter og myndighetene.

KOMMER: Peugeot e-208

Ruller ut

I motsetning til Volkswagen, som nå ruller ut elbiler basert på 100 prosent dedikert plattform etter først å ha produsert elbilversjoner av eksisterende modeller (E-Golf og e-up!), deler elbilene fra PSA fortsatt plattform med bensin, diesel- og hybridmodeller.

– Dette gjør at vi kan respondere på en fleksibel måte på kundenes etterspørsel, sier Tavares. Slik kan produksjonen justeres med elbiler og ladbare hybrider i totalvolumet, tilpasses det markedet er i stand til å ta imot.

Elbiler er fortsatt betydelig dyrere å produsere enn konvensjonelle biler, hovedsakelig på grunn av batteripakkene.

Reduksjonen av pris per energienhet (kWt) er frem til nylig for det meste oppveid av økningen i størrelsen på batteripakkene. Større batteri har vært nødvendig for å sikre rekkevidden man tror vil gjør elbilene til reelle alternativer for flere.

Mange land har måttet innføre ulike støtteordninger, i hovedsak i form av at statlige eller regionale myndigheter tar en del av regningen, for å få avsetning på elbilene (som avgiftsfritaket i Norge). Det skjer også i PSAs hjemmemarked, Frankrike, der elbilandelen nådde en ny rekord i januar i år med over åtte prosent.

Les også: Vi har gjort verdens største elbiltest!

Må bli billigere

Ifølge Tavares vil utfordringen for industrien frem til 2025 være å gjøre de rene elbilene prismessig konkurransedyktige.

– Vi selger i dag elbilene våre til dem som er ekstremt miljøopptatt, sa Tavares. - Vi når ikke de vanlige kundene.

Peugeot har konstatert at de ennå ikke klarer å overbevise «folk flest» om at elbil kan være et aktuelt valg. I tillegg til prisen er det – ifølge Tavares – tre ting som skaper usikkerhet:

  • Mangelen på et tettmasket ladenettverk.

  • Fortsatt utilstrekkelig rekkevidde for de rimelige elbilene.

  • Usikkerhet knyttet til fremtidige priser på elektrisitet.