Nissan kaller det sin visjon for bærekraftig eventyr når de presenterer den helelektriske e-NV200 Winter Camper-konseptbilen.
Konseptbilen har det produsenten beskriver som skreddersydde kjøre- og livsstilsfunksjoner, som skal gjøre den perfekt for å takle vanskelig terreng - og altså spesielt vinterstid.
Utstyrsett finnes
Faktisk tilbyr Nissan et såkalt Camper Technology Luxury Kit, en tilpasning for campingbil som er tilgjengelig i Europa for standard e-NV200 varebil og e-NV200 Evalia flerbruksbil.
Men dette er altså per nå en konseptbil med en del ekstra som ikke er i alminnelig salg.
Har de så rustet opp den aldrende el-kassebilen fra Nissan med stor batteripakke og mer krefter?
Nei, slett ikke. Det er standard-drivlinjen som gjelder her, og den begrenser seg til en batteripakke på 40 kWt og en elmotor på 109 hk.
Det holder ikke til de helt store vinterekspedisjonene produsenten nevner i produktomtalen, dersom man da ikke belager seg på hyppige ladestopp underveis.
Annonse
Vinterekspedisjon på 20 mil?
Produsenten hevder at med økonomisk kjøring, aktiv bruk av regenerering via B-modus og kjøring i eco-programmet, kan man klare etapper på over 20 mil på en lading.
Dmitry Busurkin, divisjonssjef for lette nyttekjøretøyer hos Nissan Europe, mener at kunder av en slik form for elektrisk mobilitet vil være bevisste på sin innvirkning på miljøet.
– Nissan e-NV200 Winter Camper-konseptbil er et optimistisk uttrykk for fremtiden for nullutslippsmobilitet, sier Busurkin.
Solceller
Konseptbilen skal være designet med tanke på å maksimere komfort og allsidighet for et selvforsynt opphold om bord.
Solcellepaneler på taket kan lade den innebygde 220-volts strømforsyningen. Bilen er utstyrt med et integrert kjøkken med kjøleskap, sammenleggbare senger og isolert glass.
En serie med tuning-oppgraderinger skal gi e-NV200 Winter Camper fremkommelighet under vanskelige forhold, for eksempel terrengdekk og økt kjørehøyde for bruk i gjørme snø.
For forbedret sikt er to ekstralys montert foran på en forsterket stålbøyle.
En del av Nissans originale tilbehørssortiment som er bredt tilgjengelig i Europa, kompletterer pakken, som varebilens skjermbeskyttere foran og bak, ekstra beskyttere for døråpningene, sidemonterte stag samt gummimatter.
Hvem vet - et slikt konsept kan kanskje slå an? Men vi ville nok anbefale en oppgradering til minimum 60 kWt-batteri, i så fall.