MUSKULØST COMEBACK: Land Rover har latt underbruket Bowler lage denne helt nye Defender-utgaven som har 575 hester.

Til glede for entusiastene:

Land Rover-legenden gjør comeback

Og det er faktisk Land Rover selv som står bak.

Publisert

Land Rover Defender

  • Dagens modell er 2. generasjon, som ble lansert i 2019. Puristene ser ikke på den som en «ekte» Defender.
  • Den erstattet modellen som, tross gradvise oppdateringer, stammet fra Land Rover Series 1 fra 1948.
  • Defender-navnet dukket opp i 1991.
  • JLRs tuning-selskap, Bowler, har nå presentert en oppdatert utgave av 1. generasjon Defender, til glede for purister og entusiaster.

I 2019 introduserte Land Rover en helt ny modell med samme navn som ikonet Defender.

Ja, i år har de til og med våget (vel, de måtte, egentlig - på grunn av utslippskrav), lansere den som ladehybrid.

Ihuga Defender-entusiaster gjennom mange år nekter ofte å anse at nykommeren er noen gyldig erstatter, med sine avrundede linjer og sitt selvbærende karosseri.

En ekte Land Rover anno 2020, utvilsomt. En ekte Defender? Nei. Da er nok Mercedes, med sin nye G-klasse, mer tro til sin historie slik sett.

Noe måtte gjøres - og resultatet ser vi på disse bildene.

Bildeserie - bla med piltaster eller pilene øverst:

VELKJENTE LINJER: Slik blir Bowlers gjenskapning av første generasjon Land Rover Defender. Men med V8-motor og 575 hester - samt en spesialbygget struktur - blir den første utgaven av nykommeren likevel noe ganske annet å kjøre. Foto: JLR
MED BUR: Spesialstrukturen for den første Bowler-byggede ur-Defenderen er laget av rally-spesialister. Foto: JLR
DEN FORRIGE: Dette er Land Rover Defender fra den gjenoppsto sist - som V8 Works 70th Edition. Foto: JLR

Ekte vare

Det er fristende å tro at når nå Defenderen slik entusiastene har fortsatt å tenke på den nå dukker opp igjen, er det fordi en eller annen replica-maker har bygget den - med mindre det er spanske Santana som prøver seg på nytt.

Men nei, dette er et produkt fra selskapet som bygget den gamle, og nå lager den nye Defenderen.

Man lar ikke et kjært, gammelt familiemedlem, som ble introdusert i 1948, forsvinne sånn uten videre.

Den opprinnelige Defenderen gikk tilsynelatende av med døden i 2016.

Ikke død likevel!

Vi forklarte dens bortgang med at moderne miljø- og sikkerhetskrav hadde tatt livet av den.

I 2018 ble Defenderen gjenopplivet for en stakket stund, og var sterkere enn noensinne. Det var en jubileumsmodell for å feire Defenders 70-årsjubileum, den første med V8-motor, og med hele 405 hestekrefter.

Og nå har altså JLR gitt sitt datterselskap, Bowler, i oppdrag å vekke ur-Defenderen fra koma igjen, takket være en del transplantasjoner.

Resultatet vi ser her - inntil videre bare med datagenererte bilder, ifølge morselskapet Jaguar Land Rover (JLR).

Starter med ekstremt høye ytelser

Den norske JLR-importøren bekrefter at det er Bowler som skal produsere bilene i den klassiske Defender-formen. Den britiske produsenten, kjent for sine terrengbiler og rally-kjøretøy, navngir det nye prosjektet «CSP 575».

Modellen skal produseres med Bowlers egne drivlinje og Land Rovers V8-motor på hele 575 hestekrefter.

Prosjektet vil supplere fremtidig motorsportutvikling for Bowler. Merket, som ikke har lansert en eneste modell siden utgangsåret til den klassiske Defenderen i 2016, røper enda lite, og ytterligere informasjon om den nye modellen vil ikke presenteres før i 2021.

Den konkurranseinspirerte terrengbilprodusenten lover å kombinere eksepsjonelle ytelser med det klassiske Defender 110-utseendet, og plass til fire passasjerer.

Mer «folkelig» senere?

Bowler ble grunnlagt i 1985, og ble kjøpt opp av Jaguar Land Rover i slutten av 2019. Sammen har produsentene utviklet en rekke modeller som en del av selskapets Special Vehicle Operations.

I første omgang vil modellen bli produsert ved Bowlers hovedkvarter i Derbyshire Storbritannia, i et lite opplag. Veiledende priser for den nye modellen er på over 200.000 pund - eller opp mot 2,5 millioner kroner. Det går imidlertid også rykter om at mer tilgjengelige versjoner, med samme karosseristil, vil følge på et senere tidspunkt...