KOMMER TIL KORT: BMW iX3 blir neppe solgt på det amerikanske markedet med dagens batteripakke og rekkevidde på rundt 40 mil. Det blir for lite for amerikanerne. Foto: BMW

BMW iX3 blir ikke lansert i USA:

Ikke bra nok rekkevidde for amerikanerne

BMW har registrert den kjølige mottakelsen til Audi e-tron og Jaguar I-Pace på det amerikanske elbilmarkedet – og skjønt at også SUV-en iX3 har for dårlig batterikapasitet til å lykkes.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BMW prioriterer Kina og Europa med helelektriske iX3, melder Automotive News.

Konsernledelsen i BMW skal ha tatt denne beslutningen allerede ved nyttårstider, med den begrensede rekkevidden som hovedargument.

En tilleggsfaktor skal også ha vært at iX3 ikke leveres med firehjulsdrift.

Det holder ikke med en praktisk rekkevidde på drøye 30 mil for amerikanske elbilkunder.

BMX iX3 har fått en offisielle rekkevidde på 44 mil, etter den såkalte WLTP-normen, som vi europeere forholder oss til.

Det er på nivå med relevante konkurrenter som Audi e-Tron (42 mil) og Jaguar I-Pace (47 mil) – som foreløpig ikke har hatt særlig suksess på et marked der hjemmefavoritten Tesla regjerer.

Må ha 40 mil, pluss

En BMW-forhandler, som ønsker å være anonym, sier dette til Automotive News:

– Med mindre bilen har en rekkevidde på minst 300 miles (cirka 48 mil), er det ikke verdt å satse.

Dette støttes av Sam Abduelsamid, analytiker hos Navigant Research’s Mobility, som overvåker bil- og transportsektoren i USA:

– For å være konkurransedyktig må du ha minst 240-250 miles (38-40 mil) reell rekkevidde. Du vil slite på markedet om du har noe mindre enn det, understreker han.

Dermed blir det trolig luksussedanen i4 som blir satsingen til BMW også på det amerikanske markedet. Denne får et batteri på 80 kWt og varslet rekkevidde på 600 kilometer.

Men produksjonsstart er først i 2021.