LEDET AN: Det var mer enn noen annen modell Volkswagen ID.3 (bildet), som sørget for den kraftige veksten for elbilene i Europa i fjor.Foto: VOLKSWAGEN AG
Over ti prosent ladbart i Europa i 2020:
Norge har falt ned fra elbil-tronen
Norge er ikke lenger blant de tre landene i Europa som selger flest elbiler, selv om elbil-andelen stadig er høyere enn i noe annet land.
Tre av fire europeere valgte fortsatt fossilbil i 2020, men ladehybrider hadde kraftigst vekst, viser oversikten over bilsalget i Europa.
For første gang kommer ikke Norge på elbil-pallen, men er dyttet ned på fjerdeplass – og nede til femteplass i fjerde kvartal (se tabellene nederst).
Fra 3,0 prosent av markedet i 2019, steg andelen ladbare biler (elbiler og ladehybrider) i Europa som helhet til 10,5 prosent i fjor. Andelen helelektriske biler var på 5,7 prosent i 2020.
Det er ACEA, det europeiske bilprodusentforbundet, som har publisert den årlige rapporten, som viser betydelige endringer i europeernes kjøpsadferd når det gjelder personbiler.
Kilde: ACEAGrafikk: MOTOR
Korona-rammet
Europa etter ACEAs definisjon inkluderer EU, Storbritannia og EFTA-landene Island, Norge og Sveits. Tall fra Bulgaria og Malta var ikke tilgjengelig i tide til å komme med i oversikten, men de ville i praksis ikke ha gjort noen merkbar forskjell.
Hele området ble i varierende grad rammet av koronakrisen og det ble i 2020 registrert rundt tre millioner færre personbiler enn året før.
Nedgangen var kraftigst for biler drevet av kun fossilt drivstoff (bensin- og dieselbiler). Disse dominerer likevel fortsatt markedet, med en andel av registreringene på 75,5 prosent i hele fjor.
Imidlertid falt andelen jevnt gjennom året, og var bare 66 prosent i fjerde kvartal.
For første gang på flere år falt diesel-andelen mindre enn bensin-andelen i 2020.
Elbil: Tyskland på topp
Norge blander seg ikke lenger inn i tetstriden blant landene med flest registrerte elbiler i volum. Til det er markedet vårt for lite. Men når det kommer til prosentvis markedsandel er Norge fortsatt på topp.
Norge hadde overlegent størst elbil-andel med over 50 prosent helelektrisk i nybilsalget for året samlet, selv om Nederland hadde en høyere andel i desember (69 prosent).
Nederlands desember-tall skal sees i lys av en varslet økning i avgifter fra januar 2021. Elbilene oppnådde 21 prosent markedsandel i Nederland i 2020 som helhet.
Det er ulike avgiftsfordeler og støtteordninger for ladbare biler som i hovedsak driver salget oppover, og landene som har de kraftigste økningene er også de som har de mest generøse ordningene – noe som blant annet forklarer en seksdobling i Tyskland i fjerde kvartal.
Oversikten land for land ser slik ut:
Antall registrerte elbiler i Europa i 2020 sammenlignet med 2019
Registreringer
2020
2019
Økning i prosent
Tyskland
194 474
63 491
206,3
Frankrike
111 127
42 827
159,5
Storbritannia
108 205
37 850
185,9
Norge
76 804
60 345
27,3
Nederland
73 204
61 703
18,6
Italia
32 487
10 685
204,0
Sverige
27 968
15 596
79,3
Sveits
19 546
13 190
48,2
Spania
17 927
10 042
78,5
Østerrike
15 986
9 261
72,6
Belgia
14 994
8 837
69,7
Danmark
14 284
5 532
158,2
Portugal
7 830
6 883
13,8
Finland
4 244
1 897
123,7
Irland
4 013
3 444
16,5
Polen
3 683
1 491
147,0
Tsjekkia
3 262
756
331,5
Ungarn
3 046
1 833
66,2
Romania
2 837
1 506
88,4
Luxemburg
2 473
986
150,8
Island
2 357
925
154,8
Slovenia
1 647
186
785,5
Slovakia
918
165
456,4
Hellas
679
190
257,4
Kroatia
533
192
177,6
Litauen
453
162
179,6
Estland
360
80
350,0
Latvia
301
86
250,0
Kypros
42
23
82,6
Kilde: ACEA
Topp ti elbilland i Europa i fjerde kvartal 2020
Registreringer
4. kvartal 2020
4. kvartal 2019
Økning i prosent
Tyskland
95 864
15 436
521,0
Nederland
44 349
31 789
39,5
Storbritannia
41 594
12 753
226,2
Frankrike
40 540
12 397
227,0
Norge
28 629
10 862
163,6
Italia
14 966
2 892
417,5
Sverige
11 673
3 444
238,9
Sveits
8 346
4 338
92,4
Spania
8 010
2 582
210,2
Østerrike
7 027
1 864
277,0
Kilde: ACEA
TOPP TI: Dette var de mest solgte elbilmodellene i Europas 23 største elbilmarkeder i 2020.Kilde: JATO Grafikk: MOTOR