SIKKER: Kia-sjef Irene Solstad er trygg på at nye e-Soul med rekkevidde på 452 km kommer til å bli en hit i Norge. Foto: Peter Raaum
Venter fortsatt på prisen:
Over 1800 med bestselger-reservasjon
Kia fikk rundt 1800 reservasjoner i løpet av de første timene med mulighet til å bestille e-Soul, selv om prisen ikke er klar – omtrent så mye som en populær bilmodell selger i Norge i løpet av et helt år.
Soul Electric har vært Kias bestselger på merkets reise oppover i det norske markedet.
– Jeg er ganske trygg på at det fortsatt blir en bestselger. Jeg tror dette blir veldig bra, sier Kia-direktør Irene Solstad til Motor.
Den nye modellen er ørlite smekrere i eksteriøret, kommer med oppgraderinger som head up-display og en app-løsning for lading og start/stopp, men viktigst:
Batteripakken på innstegsmodellen er opp fra 30 til 39 kWt, mens den største batteripakken blir som på e-Niro: 64 kWt. Det skal gi 452 km rekkevidde, etter WLTP-syklusen. I ren bykjøring tror Kia bilen skal trille 600 km fra et fulladet utgangspunkt.
Kia hadde i 2018 vekst i det europeiske markedet for 10. år på rad, og endte på 495.000 solgte biler.
En samlet 2018-vekst på 4,7 prosent og 36 prosents vekst på elektrifiserte modeller, gir et klart frampek om hvor det bærer videre.
– Andre produsenter snakker og snakker om elektrifisering. Så kommer de med en konseptbil her, og en mildhybrid der. Men vi lager faktisk disse bilene folk etterspør. For 10 år siden solgte Kia ingen elektriske biler. Markedet endrer seg nå så dramatisk at vi bare kommer til å selge denne Soul-modellen i helelektrisk versjon i Europa, sier Emilio Herrera, Kias Europa-sjef.