SIST, MEN FREMST: Tesla Model Y har alt det beste fra Model 3 – og mer.

#2: Tesla Model Y

«Denne har fått alt vi har savnet ved Tesla»

Motor teller ned i Årets beste bilkjøp, og på andre plass finner vi den beste Teslaen som er laget. Og kanskje den kjedeligste. Ofte hører dette sammen.

Publisert Sist oppdatert

Model Y deler 75 prosent av komponentene med den lavere og kortere norgesvennen Model 3.

Og her ligger nok mye av grunnen til at den kan oppleves som litt kjedelig.

Men juryen legger mer vekt på andre forhold:

«Model Y har fått alt vi har savnet ved Tesla: Mer bagasjeplass, bedre bakkeklaring og høyre sitteposisjon. Men den lave nyttelasten kan være et kritisk punkt for mange familier – og et opplagt minus for oss. Utseendemessig ser vi en oppblåst Model 3, litt mer kreativitet etterlyses. At instrumentpanelet også er likt, er derimot veldig bra. Etter kort tid føles alt annet gammeldags».

I tillegg til at Model Y kompletterer Model 3 på viktige felt, så har den også bevart de beste trekkene til minstemann.

Vi tenker spesielt på førermiljøet, overfloden av krefter og de skarpe kjøreegenskapene.

Og selv om det nå kommer biler som gir Tesla konkurranse om å være mest effektiv ved ladestolpen, så er det fortsatt ingen som kan konkurrere med Teslas ladenettverk.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut den siste helgen i november, kårer vi Årets beste bilkjøp. I tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2021.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen:

Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.