ØKNING: CO2-utslippene stiger i Europa, når bensinbilene tar markedsandeler fra diesel. Foto: Kevin Bankston/Unsplash

Nye tall fra miljømydighetene:

CO2-utslippene fortsetter å øke

De gjennomsnittlige CO2-utslippene fra nye biler i 2017 var på 118,5 g/km, opp 0,4 prosent fra 2016, i følge nye tall fra det europeiske miljøbyrået EAA.

Publisert Sist oppdatert

Dette er endelige tall som bekrefter EAAs preliminære funn som de publiserte ifjor.

Den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA mener tallene er som kan forvente, all den tid bensinbilene tar store markedsandeler på dieselbilenes bekostning.

– 2017-tallene er de første siden 2010 hvor CO2-utslippene øker, men det er også første gang antallet nye bensinbiler overstiger antall dieselmodeller, sier ACEAs generalsekretær Eric Jonnaert.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

56 prosent bensin

I følge ACEA har bensinbiler mellom 10 og 40 prosent høyere CO2-utslipp enn dieselbiler, hvis man holder seg til nye, sammenliknbare modeller.

– Tatt i betraktning at dieselsalget fortsetter å falle på bekostning av bensinbiler, er det all grunn til å forvente at utslippstallene vil stige videre i 2018, sier Jonnaert.

I en pressemelding opplyser ACEA at andelen elbiler i Europa samlet var rundt to prosent i 2016, mens bensinbilene stod for 56,7 prosent av nybilsalget.

Les også: Hva bør jeg gjøre med dieselbilen nå?

Skeptisk til mål

ACEA har stadig uttrykt skepsis til EUs utslippsmål, hvor 2021, 2025 og ikke minst 2030 er de store milepælsårene.

– Alle bilprodusentene fortsetter å investere kraftig, men sannheten er at kundene ikke strømmer til i store antall for å kjøpe elbiler, sier Jonnaert.

ACEA oppgir at det i dag finnes ca. 150.000 offentlige ladepunkter for elbiler i EU, men hevder at dette tallet må nær 20-dobles innen 2030 for å nå nødvendig kapasitet.