Planlagt sendt OTA i begrenset omfang i løpet av oktober
Basis for robot-drosjene Tesla planlegger å bygge
Elon Musk har annonsert at en helt ny generasjon av Autopilot-programvaren, som han kaller Autopilot/Full Self-Driving (FSD) , er på trappene.
Det er en gigantisk innsats på det programmatiske plan som nå nærmer seg ferdigstillelse, skal vi tro Musks uttalelser.
Uttalelsene er som sedvanlig en serie Twitter-meldinger.
Han forteller blant annet at han personlig tester ut alfa-versjonen (ja, den før beta-versjonen), av programvaren i sin egen Tesla Model S og at den i dag er svært nær å fungere helt autonomt.
Helt omskrevet
I praksis er hele koden skrevet på nytt.
I uttalelsene heter det at den nye Autopiloten skal være klar til å sendes ut til kundenes biler om seks til ti uker.
På spørsmål fra Twitter-brukere svarer Musk blant annet at bilene vil kjenne igjen hull og humper i veien og tilpasse hastigheten – eventuelt styre unna.
Den vil likevel ikke fungere helt perfekt i alle verdens rundkjøringer i begynnelsen, innrømmer han, da det visstnok finnes et utall ulike konfigurasjoner av dem.
Annonse
Levende organismer
De elektroniske prosessene i biler, som skal gi dem selvkjørende egenskaper - autonomi, kan sammenlignes med det som skjer i den menneskelige organisme når den ser, hører og føler, analyserer sanseinntrykkene og beveger seg i henhold til det.
Selve beslutningen om å bevege seg på den ene eller den andre måten skjer på et brøkdels sekund og mennesket er knapt bevisst på det.
På samme måte utstyres selvkjørende biler med en sentral hjerne:
Det er i praksis en datamaskin, diverse former for sensorer og et nettverk som forbinder det hele og instruerer bilens mekaniske komponenter, slik at bilen beveger seg i henhold til det den kan «se», «høre» og «føle».
Lærer bilen å forstå hva den ser
Synet er helt sentralt her.
Det er ikke vanskelig å gi bilen muligheten til å ta imot bilder fra alle kanter under kjøringen, til det er moderne kamerateknologi kommet langt nok.
Derimot er det krevende å sørge for at den klarer å forstå hva den ser og ta de riktige beslutningene i sanntid, slik vi mennesker gjør.
Det dreier seg om avansert maskinlæring som nærmer seg kunstig intelligens.
Arbeidet med dette hos Tesla ledes av Andrej Karpathy, som er direktør for AI (kunstig intelligens), og «kunstig syn» (computer vision).
Algoritmene er bygd opp på en måte som er inspirert av det menneskelige nervevevet.
Allerede i dag er bilene i Teslas stadig voksende flåte rundt om i verden en del av et felles nettverk, ved at de samler inn data fra kameraene og sensorene under kjøring og bidrar til en sentral kunnskapsdatabase.
Denne basen skal gi bilene helt selvkjørende egenskaper - ikke bare ved å føle og lytte seg frem, men ved å forstå omgivelsene og reagere deretter.
De sammenkoblede nettverkene lærer i sanntid fra de mest kompliserte og diverse scenariene fra hele verden, samlet inn fra rundt 750.000 Teslaer ute på veiene.
Særlig bilene som har fått den nyeste sentralenheten (datamaskinen) Autopilot 3.0, som Tesla begynte å utstyre bilene med i 2019, har kunnet bidra til å akselerere utviklingen.
Lager super-datamaskin
Unødvendig å si er det nesten ufattelig store mengder data og utregninger per sekund det er snakk om.
Og flere vil det bli.
Det er grunnen til at Musk allerede tidlig i 2019 satte i gang med å få utviklet en superdatamaskin, kalt Dojo, som skal øke datakraften som kan settes inn til maskinlæringen voldsomt.
Dojo forventes imidlertid ikke å være ferdig før om et års tid, i beste fall.
De annonserte fremskrittene skal i mellomtiden gjøre det mulig for Tesla å få en million selvkjørende drosjer (robotaxi) ut på veiene, som Elon Musk annonserte i fjor, med ønsket oppstart av prosjektet allerede i inneværende år.
Annonse
Ikke tillatt å bruke...ennå
Utfordringen består imidlertid i at det gjenstår å få autorisasjonene som behøves.
Der er nemlig ikke tilpasset lovgivning og regelverk i de fleste land på plass ennå, heller ikke i Norge.
Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, har tidligere bekreftet dette overfor Motor:
– Lansering av ny Autopilot-funksjonalitet avhenger blant annet av lokal teknisk validering og eventuelle tilpasninger og godkjenninger som må til for at funksjonaliteten skal være lovlig i de enkelte regioner/land, sier Roland.
– Det er derfor ikke mulig å på forhånd love når funksjoner blir tilgjengelig.