ORDNER OPP: Biler som parkerer selv er ikke noe nytt. Men systemene Tesla nå beskriver tar funksjonaliteten til et nytt og mer avansert nivå. Foto: Tomm W. Christiansen

Skal være klart i år, lover Elon Musk:

Nå kan bilen slippe deg av – og parkere selv

Nå gjør selvkjøringsteknologien ytterligere et lite hopp: Tesla skal gjøre det mulig for bilen å la føreren forlate bilen, før den kjører avsted på egenhånd og parkerer selv.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Tesla utvider selvparkeringsfunksjonen som et nytt skritt på veien mot å lansere sin Robotaxi.

Fra før har det vært mulig å tilkalle bilen slik at den selv kommer fra parkeringsplassen for å plukke opp føreren (funksjonen Smart Summon, eller «smart tilkalling»), noe som skal ha fungert relativt bra.

Imidlertid er det mange eiere som ikke har funnet denne funksjonen spesielt nyttig, ifølge nettstedet Electrek, som følger Tesla tett.

Teknologien som muliggjør parkering og tilkalling av biler uten fører bak rattet har vært tilgjengelig noen år allerede.

Den ble demonstrert av Volvo allerede i 2014 og har i etterkant blitt integrert i serieproduserte biler, blant annet (utenom Tesla selv) hos BMW (7-serie). Systemene Tesla nå beskriver tar imidlertid funksjonaliteten til et nytt og mer avansert nivå.

Ønsket av kundene

Det skal derimot ha vært mange som har ytret ønske overfor elbilprodusenten om at det skulle legges til rette for at bilen lar føreren gå ut av bilen ved reisemålet, og at bilen deretter på egenhånd peiler inn en egnet parkeringsplass i nærheten for så å parkere seg selv.

Han ønsket samtidig å informere om at arbeidet med å integrere automatisk start og stopp ved trafikklys og stopp-skilt, også pågår for fullt.

Den nye funksjonaliteten kommer som en del av en fundamental omprogrammering av programvaren som ligger i bunnen av Autopilot, nå med en mye høyere grad av kompleksitet enn tidligere.

Gigantisk datakraft

Data som hentes inn fra de hundretusener av Teslaer som finnes på veiene, samles inn og fôres til systemet.

Det gjelder naturlig nok også data om parkeringsplasser. På den måten kan det lære, tolke og tilpasse sin adferd ute i den virkelige verden.

Det skjer i samarbeid med alle inntrykkene som samles inn i sanntid under kjøring takket være de åtte kameraene som gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde, i tillegg til 12 oppgraderte sonarer som utvider denne sikten.

Selve regnekraften som skal til for å prosessere all denne informasjonen og foreta alle kalkylene og analysen, er ifølge Tesla allerede på plass. Ifølge produsenten dreier det seg i dag om en datamaskin med over 40 ganger så mye datakraft som forrige generasjon.

Nevralt nett

Elon Musk kaller systemet som etterligner menneskets adferd det «nevrale nettet» for prosesseringsprogramvaren for sikt, sonar og radar.

Sammen gir dette systemet, skal vi tro Tesla, en visning av omgivelsene som en sjåfør alene ikke kan få tilgang til; se i alle retninger samtidig, og på bølgelengder som går langt utover de menneskelige sansene.

Målet er å gjøre Tesla-modellene fullstendig selvkjørende og å kunne lansere en flåte såkalte Robotaxier - selvkjørende drosjer.

Må godkjennes av myndighetene

Teknologien nærmer seg ferdigstillelse. Det vil derimot komme noen utfordringer hva gjelder å få tillatelse til å bruke den fullt ut.

Der er nemlig ikke gjeldende lovgivning og regelverk i de fleste land på plass ennå, heller ikke i Norge.

Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, bekrefter dette overfor Motor:

– Lansering av ny Autopilot-funksjonalitet avhenger blant annet av lokal teknisk validering og eventuelle tilpasninger og godkjenninger som må til for at funksjonaliteten skal være lovlig i de enkelte regioner/land, sier Roland.

– Det er derfor ikke mulig å på forhånd love når funksjoner blir tilgjengelig.