
Hvor langt går elbilene?
Knockout i vinterlig rekkeviddetest
Hvis det noen gang har vært tvil om hvem som er rekkeviddekongen i det norske elbilmarkedet: Den tvilen er borte! Tesla Model S har best rekkevidde på norske vinterveier.
DETTE ER SAKEN: Vi kjørte 20 biler langs en rute fra Oslo nordover mot Dombås, østover til Folldal og deretter sørover igjen. Og bilene ble kjørt til det var fullstendig tomt for batteri…
Vår Model S rullet sine aller siste meter på strekningen sør fra Folldal, men kom seg aldri helt til Venabygdsfjellet.
Da triptelleren stod på 469,8 km var det helt slutt.
Og seieren var det ingen tvil om.
Se hele resultatlista lenger ned på siden!
De tre Tesla-modellene tok tre av de fire øverste plassene, mens Hyundai Kona igjen bekreftet sin imponerende rekkevidde – og snek seg hårfint foran Tesla Model 3.
Les også: Her er årets elbil-lanseringer
Indikasjon
Vi startet ferden i tre varmegrader og regn/sludd i Oslo – og jo lengre nord vi kom, jo kjøligere ble det. Men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader.
Testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til WLTP-rekkevidden vi vanligvis får oppgitt – og disse tallene ser du nedenfor.
Erfaringsmessig viser WLTP-testene seg å stemme ganske godt når vi kjører i normalt sommervær. Du kan lese her om rekkeviddetesten vi gjorde med ni elbiler sist sommer.
Men det er ingen som har kjørt 20 elbiler samtidig slik vi gjorde nå:
Alle startet fulladet etter en natt i garasje, med kaldt batteri, 21 graders kupévarme og setevarme på laveste nivå. Bilene ble kjørt helt tomme for batteri (vi hadde følge av to bergingsbiler som plukket oss opp og fraktet oss til nærmeste ladestasjon).
Les også: Her er alle Motors elbiltester

Mange faktorer påvirker
Vær obs på at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test.
Rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.
Dette er lengdene vi fikk:
Bil | Oppgitt WLTP-rekkevidde | Km i vår test |
Tesla Model S | 610 km | 469,8 km |
Tesla Model 3 | 560 km | 404,4 km |
Tesla Model X | 507 km | 419,6 km |
Jaguar I-Pace | 470 km | 333,8 km |
Kia e-Niro | 455 km | 360,2 km |
Kia e-Soul | 452 km | 352 km |
Hyundai Kona | 449 km | 404,5 km |
Opel Ampera-e | 423 km | 296,9 km |
Mercedes EQC | 417 km | 307 km |
Audi e-tron Quattro 55 | 415 km | 341,1 km |
Renault Zoe | 395 km | 313,8 km |
Nissan Leaf 62 kWt | 385 km | 298,6 km |
Audi e-tron Quattro 50 | 332 km | 259 km |
Hyundai Ioniq | 311 km | 269,3 km |
BMW i3 | 310 km | 245,8 km |
Nissan Leaf 40 kWt | 270 km | 208,9 km |
Volkswagen e-Golf | 222 km | 198,1 km |
Volkswagen e-Up! | 251 km | 226 km |
Seat Mii Electric | 260 km | 226,6 km |
Skoda Citigo-e | 260 km | 220 km |
Dette er ruten vi kjørte:
Vi kommer tilbake i dagene og ukene som kommer med detaljert informasjon om bilenes prestasjoner – i tillegg til ladetester vi skal gjennomføre de neste dagene!