NORSKTOPPEN: Audi e-tron er Norges mest solgte elbil for øyeblikket, men det generelle salget peker ned. Foto: Tomm W. Christiansen

Desember var svak – januar enda svakere:

Nedgangen i elbilsalget forsterker seg

Med en registreringstakt på 164 biler per dag, går elbil-salget nå enda tregere enn under den svake årsavslutningen i fjor. Snittet i 2019 var rundt 240 elbiler om dagen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hittil i januar ligger salgstakten for elbiler en tredjedel under snittet i 2019.

I fjor slo det norske elbilsalget alle rekorder – både nasjonalt og internasjonalt. 

Med en markedsandel på 42,4 prosent hadde de helelektriske bilene en markedsandel som var større enn den diesel- og bensinbilene hadde tilsammen.

Ingen land i verden er i nærheten av å oppnå slike tall.

Imidlertid svekket elbilmarkedet seg i fjerde kvartal, med nedgang mot 2018 måned for måned og andelen etter ni måneder var høyere enn den ble for hele året; da var den oppe i 44,7 prosent.

I desember var andelen nede i 30,4 prosent – og antall registrerte elbiler var en tredjedel lavere enn i desember 2018.

Stadig tregere marked

Nå tyder mye på at tendensen forverres, for hvis vi skal tro registreringstallene fra elbilstatistikk.no, var det til og med 13. januar bare registrert 1280 elbiler totalt. Disse tallene inkluderer bruktimport.

Det gir en takt på 164 per registreringsdag, som altså er kraftig ned fra en svak desember da snittet var på 190 per dag og enda dramatisk mye lavere enn 2019-snittet på 240 biler per dag.

Riktignok er januar en relativt svak registreringsmåned tradisjonelt, men fortsetter registreringstakten som hittil, ender vi opp med bare rundt 3600 elbiler – mot 4365 biler i januar 2019.

Det vil i så fall bety en nedgang på 17 prosent.

Les også: Her er alle Motors elbiltester 

Tesla i dvale

Elbilstatistikk.no viser for øvrig at Tesla, som i fjor bare var en hårsbredd fra å bli Norges mest solgte merke, tar en pause så langt i år – med totalt bare 71 registrerte biler. 

De fordeler seg på 64 Model 3, sju Model X og ikke en eneste Model S.

Elbilene som er registrert i 100 eller flere eksemplarer er disse:

1

Audi e-tron

212

2

Nissan Leaf

181

3

Renault Zoe

130

4

VW e-Golf

100

Les også: Sjekk hva Tesla-eieren gjorde da panseret ikke ville åpne seg

Vente-effekt og færre fordeler

Det er ennå ikke helt klart hva årsaken til at utlevering av elbiler går tregere, men det er sannsynligvis flere faktorer som sammenfaller for å forklare det:

  • En kan være at en del «sitter på gjerdet» og venter på en ny modell som skal lanseres i løpet av dette året. Mange finner ikke per i dag den bilen som passer for akkurat dem i dagens modellutvalg, selv om det er blitt mye mer å velge i i løpet av de siste tre – fire årene.
  • Det er også et faktum at det fortsatt er ganske mange som ikke har til hensikt å skaffe seg elbil med det første – ofte er dette grunnet manglende infrastruktur for å kunne lade. Både NAF og Elbilforeningen har ved flere anledninger etterlyst en kraftig opptrapping i satsingen på å bygge ut ladestasjoner, noe som er helt nødvendig for å gjøre det attraktivt å ha elbilen som eneste kjøretøy for dem som har behov for å kjøre lengre avstander.
  • Samtidig vil mange ha lavere terskel for å få tilgang til hjemmelading i sameier og borettslag.
  • På toppen av dette strammes det inn på fordelene elbilister lenge har kunnet nyte godt av, som gratis parkering og fri tilgang til kollektivfeltene.

Les også: Slik tenker ekspertene om bilmarkedet i 2020 

Flere om beinet

2020 er også året da bilprodusentene for alvor vil satse på å få elbiler ut i markedene i Europa for å overholde EU-kravene som innføres i år for gjennomsnittlige utslipp fra modellene de selger.

Forenklet fremstilt får ikke CO2-utslippene fra det samlede bilsalget lov til å overstige 95 gram per kilometer – kravet vil være definitivt fra og med neste årsskifte, og overskridelser straffes med enorme bøter.

Ved utgangen av 2019 lå verdiene for nesten samtlige produsenter langt over de nevnte 95 gram.

Spørsmålet er da:

Vil tilgangen på biler til det lille norske markedet styrkes eller svekkes?