Bil med skibakke bak
NY START: EQC markerer starten på en ny epoke for Mercedes-Benz og Daimler, som investerer 100 milliarder kroner i sin elbilsatsing de neste årene. Foto: Daimler
Her er prisene på Mercedes EQC:

Billigst blant elbil-fiffen

Uvant prispolitikk fra merket som kanskje mer enn noen forbindes med litt ekstra luksus: Prisen på den nye el-SUV-en fra Mercedes ligger rundt 30.000 under konkurrentene.

Del denne artikkelen

Mercedes EQC prises fra 616.900 kroner. Det er cirka 30.000 under startprisen til erkerivalene Audi e-tron og Jaguar I-Pace.

Mercedes hevder at det ligger ekstrautstyr for nærmere 70.000 kroner allerede i denne grunnprisen, blant annet multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes», LED-lys, heldigital cockpit, delelektriske forseter, elektrisk bakluke, aktiv parkeringsassistent, ryggekamera – og selvsagt firehjulsdrift.

Men det er selvsagt først når du begynner å dukke ned i ekstrautstyret, at den reelle prisforskjellen blir tydelig.

Noe utstyr du bare ha.

Og noe synes du kler bilen så godt at du tar med litt ekstra.

Les også: Hvilken elbil bør du velge?

Ti modeller kommer

– Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

EQC markerer starten på en ny epoke for Mercedes-Benz og Daimler, som investerer 100 milliarder kroner i sin elbilsatsing de neste årene.

Ti helelektriske modeller skal være på plass innen 2022.

Les også: Høyere utslipp fra palmeolje enn diesel

Bil ved ladestasjon

Årets viktigste

– Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, konstaterer Myhre.

Som de første i verden vil norske forhandlere ha EQC i sine lokaler i månedsskifte august/september.

I den innledende fasen prioriteres prøvekjøring til reservasjonsholderne, før det etter kort tid åpnes for andre interessenter.

 Tekniske data

EQC 400 4MATIC

Rekkevidde (WLTP)

374-417 km

Forbruk (WLTP)

2,3-2,5 kWt/mil

4MATIC firehjulsdrift

2 asynkrone motorer

Ytelse

300 kW (408 hk)

Dreiemoment

760 Nm

Toppfart

180 km/t (elektronisk begrenset)

Akselerasjon 0-100 km/t

5,1 sek

Batterikapasitet

80 kWh

Hurtiglading

110 kW

Ladeboks

7,2 kW

Lengde/Bredde (inkl. speil)/høyde

4,761/1,884 (2,096) /1,623 mm

Sporbredde(FA/RA)

1,625/1,615 mm

Akselavstand

2,873 mm

Bagasjerom

Ca. 500 liter

Vekt

2495 kg

Tillatt hengervekt

1800 kg

Pris inkl. levering

616.900 kr

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.