Ny bil sikrest
NY OG SIKKER: Skulle ulykken være ute, er du mye sikrere i en ny bil enn i en ti år gammel, viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt. Foto: Rune Korsvoll
Ny rapport om sikkerhet:

«Elbiler er mindre sikre enn bensin- og dieselbiler»

Nye biler har dramatisk mye bedre sikkerhet enn biler som ble laget for ti år siden. Samtidig viser forskning at elbiler er mindre sikre enn bensin- og dieselbiler. Det er blant hovedfunnene i en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Del denne artikkelen

Sannsynligheten for å bli drept eller alvorlig skadd i en trafikkulykke er rundt 40 prosent mindre om du sitter i en ny bil enn i en ti år gammel bil, i følge rapporten.

I rapporten oppsummerer forsker Alena Høye i Transportøkonomisk institutt (TØI) norsk og internasjonal forskning på området.

Konklusjonen er at bilenes passive sikkerhet har økt med rundt 4,2 prosent i året.

Den passive sikkerheten er evnen til å beskytte passasjerene når ulykken først er ute. Her spiller det en rolle hvor god bilen er til å absorbere kollisjonskrefter og hva slags beskyttelsesutstyr som finnes i bilen.

Den aktive sikkerheten sier noe om det utstyret bilen har som skal hjelpe deg å unngå å komme i ulykker. Denne er ikke vurdert.

I høst kollisjontestet EuroNCAP nye Volvo XC60 og slo fast at dette er den sikreste bilen de noen gang har testet.

Les også: Høy fart, mobilbruk og fylla får skylda for mange dødsfall

Fra kollisjonstestSMELL: Fra en kollisjonstest hos EuroNCAP.

Det er også en tendens til at folk kjøper stadig større og tyngre biler og disse er sikrere enn små lette biler, konkluderer rapporten fra TØI.

I gjennomsnitt vil en økning i vekten på 100 kilo for en lett bil bety at risikoen for å bli drept eller hardt skadd i kollisjon med et annet lett kjøretøy reduseres med 7,5 prosent. Men når folk kjøper større og tyngre biler for å beskytte seg selv og familien, fører det til høyere risiko for andre som kjører mindre biler.

Elbiler mindre sikre

Av rapporten framgår det også at elbiler i gjennomsnitt kommer dårligere ut i Euro NCAPs kollisjonstester enn andre  biler.

Færre elbiler har en totalvurdering på fem Euro NCAP stjerner enn bensin- og dieselbilene. BMW i3, som er en av de mest populære elbilene i Norge, fikk eksempelvis fire stjerner da den ble kollisjonstestet i 2013.

Elbilene er også i gjennomsnitt ca. 10-25 prosent tyngre enn bensin-/dieselbiler i de samme kategoriene.

Dette tilsier at elbiler gir bedre beskyttelse for personer i bilen, men utgjør større risiko for motparten i kollisjoner.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barnefamilier

Elbiler er også oftere enn andre biler innblandet i kollisjoner med myke trafikanter, spesielt på veier med lav fartsgrense og i kryss.

Dette kan skyldes at elbilene lager mindre lyd ved lav fart, og at elbiler også kjører mer i områder med myke trafikanter, lave fartsgrenser og kryss enn andre biler.

Vrak etter kollisjonstest av bilELBIL: BMW i3 etter kollisjonstest hos EuroNCAP