Informasjonssjef Nils Sødal i NAF med skilt
SAVNER SKILT: – Vi utfordrer samferdselsministeren og skiltmyndighet til å gi elbilskilting forkjørsrett langs veiene, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.
Utfordrer samferdselsministeren:

Vil ha fart på elbil-skilt

Hvor kan jeg lade? Det bør du vite når du setter deg bak rattet, hvis du ikke mot formodning fisker fram telefonen og sjekker en app mens du kjører. Nå vil NAF ha bedre skilting av ladeplassene.

Del denne artikkelen

– Vi er overrasket over at det går så langsomt å få skiltet ladeplasser for elbiler langs veiene. I dag er skiltingen tilfeldig, inkonsekvent og mangelfull, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

– Skiltene vil vise alle som i dag kjører bensin- eller dieselbil, at man uten problemer kan kjøre på langtur i store deler av landet med en elbil, sier Sødal.

Det er viktig at det skiltes til alle ladestasjoner for å nå målet om kun nullutslippsbiler i nybilsalg fra 2025, skriver NAF i en pressemelding.

Les også: Så lenge må du vente på elbilen du ønsker deg

Ulik praksis

– Ladeinfrastrukturen må vises fram og bidra til å gjøre folk trygge på at de får ladet underveis. Rekkevidde er det viktigste når folk skal kjøpe elbil. En del av rekkevidden er å kunne lade underveis. Den tryggheten må vi gi folk, og det enkleste er å skilte, sier Sødal.

I dag opplever landets 180 000 elbilister svært ulik praksis – noen steder er det skilt, andre steder ikke.

– Vi utfordrer samferdselsministeren og skiltmyndighet til å gi elbilskilting forkjørsrett langs veiene, sier Nils Sødal.

Les også: Heftig bompengeopprør på Jæren

Mangelfull

NAF har gjort en undersøkelse hvor under to prosent av bilistene oppgir at de bruker skilting langs veien som kilde for å finne ladestasjoner.

– Det er ikke rart når det er mangelfull skilting, mener Sødal.

– Når ladeselskapene søker om skilting svarer Vegvesenet blant annet at elbilister bruker apper når de navigerer etter ladestasjoner.  Det er trafikkfarlig å bruke en app om du er alene i bilen. Det unngår man med skilting, mener Nils Sødal.

Et annet argument for ikke å skilte til ladestasjoner er at skiltstativene er fulle. Buskerud fylkeskommune foretar nå en gjennomgang av skiltprioriteringen.

– Det er en gjennomgang som flere kunne gjøre, sier Sødal.

Les også: «Norge står foran en kjempesmell på ladeinfrastruktur»