ONEPARK: Parkeringsanlegget på Tjuvholmen i Oslo, som driftes av Onepark.

Fakturagebyrer:

Opphever bøter til p-selskapene

Markedsrådet har i et vedtak opphevet Forbrukertilsynets forbudsvedtak mot høye fakturagebyrer og tvangsmulkt til de tre største parkerings­selskapene.

Publisert Sist oppdatert

Parkeringsselskapene Onepark, Apcoa og Aimo Park fikk tidligere i år forbud mot å ta høye fakturagebyrer

De ble også ilagt ukebøter i millionklassen, fordi Forbrukertilsynet mener selskapene bryter loven med de høye fakturagebyrene.

Ukebøtene var på 1,3 millioner kroner til Onepark, 950.000 kroner til Apcoa og 250.000 kroner til Aimo park. 

Begrunnelsen var at den nye finansavtaleloven fra 2023 slår fast at fakturagebyrene ikke kan overstige de faktiske kostnadene ved å utstede og sende regninger.

Bøtene er blant annet basert på hvilken fortjeneste Forbrukertilsynet mener selskapene har ved å kreve fakturagebyrene. Direktør i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, sa ved ileggelsen at bøtene var satt høye nok til at det ikke skal lønne seg for selskapene å overtre forbudet.

Parkeringsselskapene klaget til Markedsrådet, som er ankeinstansen.

Et flertall i Markedsrådet, bestående av professor Monica Viken og professor Finn Arnesen, har konkludert med at Forbrukertilsynets forbudsvedtak med tilhørende tvangsmulkt ikke har tilstrekkelig lovhjemmel, og at vedtaket derfor oppheves.

Mindretallet i Markedsrådet, lagdommer Tormod Anders Sletten, mener vedtaket til Forbrukertilsynet er gyldig.

Forbrukertilsynet tar avgjørelsen til etterretning.

– Vi vil sette oss grundig inn i begrunnelsen. Vi kommer tilbake med mer informasjon rett over nyttår, sier direktør Bente Øverli i Forbrukertilsynet til Aftenposten.

Motor har skrevet flere artikler om bilister som reagerer på høye parkeringsgebyrer, blant annet denne:

Powered by Labrador CMS