Oslo tingrett har dømt
Bertel O. Steen til å ta tilbake en million-Mercedes, etter at kjøperne
opplevde problemer med de avanserte systemene på bilen.
Dommen er nå rettskraftig, etter at Bertel O. Steen har
bestemt seg for å ikke anke.
NAF mener dommen får betydning for nybilkjøpere som
opplever feil og mangler på de avanserte bilene de kjøper.
– Når biler sendes ut i markedet, må de være i orden.
Kundene skal ikke være prøvekaniner for å se om alt fungerer som det skal, sier
advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
NAF-ADVOKAT: Jens Christian Riege.
Riege førte saken for ekteparet som kjøpte Mercedesen det
ble problemer med.
– Mange eksempler
I tingretten uttalte Bertel O. Steen at flere av
systemene på Mercedesen til 1,1 millioner kroner er både nye og avanserte, med
mange komponenter. Dette har sine begrensninger, understreket bilforhandleren.
Bilkjøperne må derfor forvente at det kan være perioder
hvor ikke alt virker, både på grunn av brukerfeil, manglende
programvareoppdateringer, samt vær og kjøreforhold.
Jens Christian Riege i NAF sier dette gjelder flere bilmodeller.
Han mener det er mange eksempler på at modeller sendes ut på markedet før de er
ferdig utprøvd.
Annonse
– Må forvente
– Det har dessverre blitt vanlig at kundene kjøper fabrikknye
biler hvor det etter kjøpet oppleves en rekke feil og varsler, med den
konsekvens at det brukes mye tid på verkstedbesøk for diagnose og utbedringer.
Men den nå rettskraftige dommen fra Oslo tingrett kan
gjøre at bilprodusentene blir mer forsiktige med det, og at kundene stiller
sterkere dersom de får en bil med feil og mangler.
– Vi mener at når man kjøper en helt ny bil, må man kunne
forvente at den er i orden, og ikke at man skal bruke store deler av bilens
første driftsår på å være i kontakt med forhandleren, sier Riege.
– Ikke feil
Million-Mercedesen ble solgt av Bertel O. Steens avdeling
på Ullevål i Oslo. Daglig leder Irene Solstad understreker at kundene ikke skal
forvente feil og problemer.
DAGLIG LEDER: Irene Solstad.
Men da er det viktig at de passer på å oppdatere
programvaren, og følge serviceprogrammet.
Dessuten påpeker hun at informasjonsmeldinger om
assistansesystemer ikke må forveksles med tekniske feil.
– Under vanskelige forhold kan assistansesystemer deaktiveres
for å unngå utilsiktet funksjon, for eksempel om snø, skitt eller lignende
dekker til sensorer og kameraer slik at de ikke fungerer som de skal. For
å sikre at bilførerne tilpasser kjøringen til deaktiverte systemer, er det
viktig å informere om slike deaktiveringer. Disse informasjonsmeldingene er en
viktig funksjon som ikke må forveksles med tekniske feil, sier Solstad.
Annonse
– Jobber kontinuerlig
Spesielt premiumbiler som Mercedes har mange og avanserte
systemer som kunder kan ha vanskelig for å forstå.
– I hvilken grad opplever dere brukerfeil på bilene dere
selger? Og i hvilken grad opplever dere at kundene deres ikke gjør
programvareoppdateringer?
– Vi jobber kontinuerlig med å informere kundene våre
både før og etter salg av bil, slik at vi i størst mulig grad unngår
brukerfeil. Jeg ser ikke noe poeng i å kvantifisere kunder som ikke foretar
programoppdateringer, men jeg understreker at det er viktig å gjøre det, sier
Solstad.