AVANSERTE BILER: Bertel O. Steen på Ullevål i Oslo anker ikke en dom om avanserte systemer som ikke fungerte.

NAF om avanserte biler:

– Bilkundene skal ikke være prøvekaniner

NAF advarer mot å sende halvferdige biler ut på markedet. – Kundene skal ikke være prøvekaniner, sier advokat Jens Christian Riege.

Publisert

Oslo tingrett har dømt Bertel O. Steen til å ta tilbake en million-Mercedes, etter at kjøperne opplevde problemer med de avanserte systemene på bilen.

Dommen er nå rettskraftig, etter at Bertel O. Steen har bestemt seg for å ikke anke.

NAF mener dommen får betydning for nybilkjøpere som opplever feil og mangler på de avanserte bilene de kjøper.

– Når biler sendes ut i markedet, må de være i orden. Kundene skal ikke være prøvekaniner for å se om alt fungerer som det skal, sier advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

NAF-ADVOKAT: Jens Christian Riege.

Riege førte saken for ekteparet som kjøpte Mercedesen det ble problemer med.

– Mange eksempler

I tingretten uttalte Bertel O. Steen at flere av systemene på Mercedesen til 1,1 millioner kroner er både nye og avanserte, med mange komponenter. Dette har sine begrensninger, understreket bilforhandleren.

Bilkjøperne må derfor forvente at det kan være perioder hvor ikke alt virker, både på grunn av brukerfeil, manglende programvareoppdateringer, samt vær og kjøreforhold.

Jens Christian Riege i NAF sier dette gjelder flere bilmodeller. Han mener det er mange eksempler på at modeller sendes ut på markedet før de er ferdig utprøvd.

– Må forvente

– Det har dessverre blitt vanlig at kundene kjøper fabrikknye biler hvor det etter kjøpet oppleves en rekke feil og varsler, med den konsekvens at det brukes mye tid på verkstedbesøk for diagnose og utbedringer.

Men den nå rettskraftige dommen fra Oslo tingrett kan gjøre at bilprodusentene blir mer forsiktige med det, og at kundene stiller sterkere dersom de får en bil med feil og mangler.

– Vi mener at når man kjøper en helt ny bil, må man kunne forvente at den er i orden, og ikke at man skal bruke store deler av bilens første driftsår på å være i kontakt med forhandleren, sier Riege.

– Ikke feil

Million-Mercedesen ble solgt av Bertel O. Steens avdeling på Ullevål i Oslo. Daglig leder Irene Solstad understreker at kundene ikke skal forvente feil og problemer.

DAGLIG LEDER: Irene Solstad.

Men da er det viktig at de passer på å oppdatere programvaren, og følge serviceprogrammet.

Dessuten påpeker hun at informasjonsmeldinger om assistansesystemer ikke må forveksles med tekniske feil.

– Under vanskelige forhold kan assistansesystemer deaktiveres for å unngå utilsiktet funksjon, for eksempel om snø, skitt eller lignende dekker til sensorer og kameraer slik at de ikke fungerer som de skal. For å sikre at bilførerne tilpasser kjøringen til deaktiverte systemer, er det viktig å informere om slike deaktiveringer. Disse informasjonsmeldingene er en viktig funksjon som ikke må forveksles med tekniske feil, sier Solstad.

– Jobber kontinuerlig

Spesielt premiumbiler som Mercedes har mange og avanserte systemer som kunder kan ha vanskelig for å forstå.

– I hvilken grad opplever dere brukerfeil på bilene dere selger? Og i hvilken grad opplever dere at kundene deres ikke gjør programvareoppdateringer?

– Vi jobber kontinuerlig med å informere kundene våre både før og etter salg av bil, slik at vi i størst mulig grad unngår brukerfeil. Jeg ser ikke noe poeng i å kvantifisere kunder som ikke foretar programoppdateringer, men jeg understreker at det er viktig å gjøre det, sier Solstad.

Powered by Labrador CMS