LADETABBE: Erlend Fredriksen tapte 4245 kroner på elbillading.

Dyrekjøpt erfaring:

Ladetabben kostet Erlend 4200 kroner

Erlend Fredriksen må betale 4200 kroner for lading andre har gjort. – Pass på ladebrikken din, oppfordrer han.

Publisert

I sommer fikk Erlend Fredriksen i Arendal plutselig en faktura på 1419 kroner for lading fra Fortum. Ladingen er gjort gjennom en ladebrikke Fredriksen fikk for flere år siden, og som han knapt har brukt.

– Jeg ringte Fortum med én gang for å sperre for videre bruk. Men da var det allerede ladet for ytterligere 2826 kroner. Det ble fakturert på neste faktura, forteller Fredriksen.

Han var ikke klar over at ladebrikken har vært på avveie. Trolig har noen funnet den, og oppdaget at den kan brukes.

– Jeg ser at det meste av ladingen har skjedd på en ladestasjon ved Universitetet i Grimstad, og mellom Grimstad og Oslo.

4245 kr.

Totalt er det ladet med ladebrikken for 4245 kroner hos Fortum. 

Fortum krever at Erlend Fredriksen må betale hele summen.

Den samme ladebrikken er i sommer også brukt til lading hos ladeselskapet Mer for 592 kroner.

– Men Mer krediterte meg beløpet, forteller Fredriksen.

– Beklagelig

Fortum synes situasjonen til Erlend Fredriksen er «ytterst beklagelig», som kommunikasjonssjef Kristian Myrseth i Fortum Charge & Drive skriver i en epost til Motor.

Men selskapet påpeker viktigheten av å oppbevare ladebrikker som verdisaker.

– Det er viktig å oppbevare ladebrikken på en trygg måte for å unngå misbruk, slik det kommer frem av vilkårene for tjenesten. Det innebærer å behandle den på lik linje med betalingskort og nøkler, og sperre den for bruk dersom man mister den, skriver Myrseth.

Motor har spurt både Fortum og Mer, samt NAF og Norsk elbilforening, som begge har ladebrikker som populær medlemsfordel til medlemmene sine. Alle melder at misbruk av ladebrikker er lite utbredt.

– Det er ekstremt få tilfeller av dette, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

LADEBRIKKER: Fra elbilforeningen og NAF.

Varsler ved bruk

Erlend Fredriksen har eid en Nissan Leaf. Nå har han nettopp fått levert en ny Nio ES8. Han har rett og slett ikke tenkt på at lade­brikken må behandles som kontanter, eller som bankkort.

– Jeg fikk jo heller ingen melding da det ble ladet. De kunne lagt inn i systemene sine at eieren av lade­brikken varsles når det lades. Da kunne jeg raskere stoppet misbruket.

Unni Berge, leder for kommunikasjon i Norsk elbilforening, forteller at deres nye blå ladebrikke har en slik funksjon, hvor medlemmene varsles på telefonen ved hver ladeøkt, såfremt medlemmet selv ikke har deaktivert dette.

– Dermed kan misbruk avdekkes raskt. Ladebrikken kan raskt sperres hos oss, sier Berge.

NB! Funksjonen er ikke på elbilforeningens gamle svarte ladebrikke.

Tar over

Fredriksen håper hans erfaring gjør at andre som har ladebrikke blir oppmerksomme på faren for misbruk og passer på trygg oppbevaring av ladebrikken, eller deaktiverer dem.

Elbilister bruker imidlertid ladebrikker i stadig mindre grad.

– Vi tror apper, betalingskort og «plugg og lad»-løsninger vil ta mer og mer over i årene fremover, sier Nils Sødal i NAF.