BETAL HER: Laderegningen lød på 3.846.306 renminbi, ca 5.475.000 kroner.

Dyrt å lade elbilen?

Fikk hurtiglader-regning på 5,5 millioner

En kinesisk Tesla-eier trodde han nøt godt av en avtale om gratis lading. Men så fikk han beskjed om å betale tidenes laderegning.

Publisert

Tesla er kjent for relativt rimelige priser ved sine Superchargere i Norge, men i Kina har selskapet fått kritikk for å ta seg godt betalt, skriver CnEV Post.

Nylig fikk kritikerne vann på mølla, etter at det poppet opp en melding i telefonen til en Model 3-eier i Shanghai om at bilen hans ville stenges ute fra Teslas ladeanlegg hvis han ikke straks betalte det han skyldte: 3.846.306 renminbi, vel 5.475.000 millioner norske kroner.

Mannen kjøpte bilen i september – og fikk en periode med gratis lading ved Supercharger-stolpene på kjøpet.

Men etter 20 minutters ladestopp 27. februar ble det slutt på moroa.

Ikke bare forsvant den rest-rabatten mannen hadde i avtalen. Han skulle også betale for at bilen hadde mottatt 1.923.720 kWt – som koster to renminbi (ca. 2,84 norske kroner) på kWt.

Tesla varslet kjapt at det åpenbart var en teknisk feil.

Med en batteripakke på 60 kWh som det etter sigende skal være på mannens bil, ville det vært overført nok strøm til å lade fra 0 til 100 prosent batteri mer enn 32.000 ganger …