ÅPNET TORSDAG FORMIDDAG: Teslas nye V4-ladestolper på Gardermoen.

Nye ladestolper:

Endelig lang nok Tesla-kabel

Se, endelig kan alle bilmerker lade hos Tesla med lang nok kabel.

Publisert
3 METER LANG: For Tesla-eiere bli det kanskje litt uvant med så lang kabel.

Torsdag ble strømmen skrudd på. Dermed kan du lade på de nye ladestolpene til Tesla på Gardermoen.

Ladestolpene har lang nok kabel til at alle bilmodeller kan lade, uten å måtte parkere kreativt – og i mange tilfeller oppta to ladeplasser.

Motor testet de nye ladestolpene med en av de vanskeligste bilmodellene, Jaguar I-Pace. Rygger du inn mot ladestolpen, er kabelen mer enn lang nok til at du kan strekke den frem til ladeinntaket foran førerdøren.

Jaguaren og Audi e-tron er sammen med Ford Mustang Mach-E bilmodellene som har hatt størst utfordringer på Teslas ladeplasser.

Kortbetaling

Ladeanlegget på Gardermoen er med sine 20 nye ladestolper av typen V4 blant de første V4-anleggene i Europa.

I tillegg til lengre kabel, har de også betalingsterminal for kort. Kortbetaling fungerer imidlertid ikke ved åpningen, men vil bli aktivert i løpet av året, opplyser Tesla.

KORTLESER: Teslas V4-ladere med kortleser og skjerm i den røde sirkelen.

«Bare» 250 kW

Mange har forventet høyere ladehastighet på de nye stolpene. Det blir det ikke. Ladestolpene lader med 250 kW, det samme som Teslas V3-ladestolper.

– Men V4-superladerne er fremtidssikret, slik at de kan gi høyere effekt enn 250 kW i framtiden, opplyser Tesla.

Etter det Motor forstår, vil de fleste nye ladeanleggene til Tesla fremover få V4-stolper. Eksisterende ladeanlegg får ikke nye stolper så lenge de eksisterende stolpene fungerer.