HVER SIN KLASSE: ADAC har kåret hvilke bilmodeller som er best, og gir mest valuta for pengene, i ulike klasser.
Foto: MOTOR
Se listene:
Mener dette er de beste elbilene
Elbilene blir stadig bedre, mener tyske ADAC, og noen er aller best. Se rangeringen nederst i saken.
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har testet så å si alle bilene, og ikke minst elbilene, som er på markedet i Tyskland, og har kommet fram til hvilke som er aller best.
ADAC
- Allgemeiner Deutscher Automobil-Club
- Tysklands og Europas største bilistorganisasjon, med over 21 millioner medlemmer.
Resultatet av denne rangeringen er basert på prøving av rundt 90 ulike bilmodeller, og de har latt seg imponere av mange av dagens elbiler:
– Kampen om en god vurdering i ADACs biltest har endret seg dramatisk. For noen år siden var det knapt et eneste kjøretøy som fikk toppkarakter, men i teståret 2024 var det hele 18 biler som gjorde det. Mer enn halvparten av dem hadde helelektriske drivlinjer, skriver ADAC.
Bil for pengene
Topplistene er sortert etter klasse og etter biltestens poengsum. Denne poengsummen viser hvor god bilen er i seg selv. Pris-ytelse-vurderingen, viser derimot hvor mye bil du får for pengene.
Lavest mulig poengsum er best, og ADAC vekter rangeringen slik:
0,6–1,5 = svært bra
1,6–2,5 = bra
2,6–3,5 = tilfredsstillende
3,6–4,5 = tilstrekkelig
4,6–5,5 = ikke tilfredsstillende.
Her er de fem beste i hvert segment:
Småbiler
|
Modell
|
Karakter
|
Driftskostnader
|
Pris-ytelse
|
1. | Renault R5 E-Tech Electric 150 (52 kWt) | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
2. | Opel Corsa Electric Long Range GSe | 2,2 | 2,7 | 2,5 |
3. | Opel Mokka-e Ultimate | 2,3 | 2,1 | 2,3 |
4. | Peugeot e-208 156 GT | 2,3 | 2,7 | 2,5 |
5. | Peugeot e-2008 156 GT | 2,3 | 2,7 | 2,5 |
Lavere mellomklasse
|
Modell
|
Karakter
|
Driftskostnader
|
Pris-ytelse
|
1. | Skoda Elroq 85 | 1,6 | 2,8 | 2,2 |
2. | Volvo XC40 Pure Electric Single Motor Ultimate Range | 1,7 | 3,4 | 2,6 |
3. | BMW iX1 xDrive30 | 1,8 | 3,3 | 2,6 |
4. | BMW iX2 xDrive30 | 1,8 | 3,7 | 2,8 |
5. | Volvo EC40 Single Engine Extended Range Ultra Dark | 1,8 | 3,7 | 2,8 |
Mellomklasse
|
Modell
|
Karakter
|
Driftskostnader
|
Pris-ytelse
|
1. | Škoda Enyaq 85x L&K | 1,6 | 3,7 | 2,7 |
2. | Hyundai Ioniq 6 (77.4 kWt) 2WD | 1,7 | 3,3 | 2,5 |
3. | BMW iX3 | 1,7 | 3,7 | 2,7 |
4. | VW ID.5 Pro Performance | 1,8 | 2,7 | 2,3 |
5. | Hyundai Ioniq 5 Techniq Package 2WD | 1,8 | 3,2 | 2,5 |
Store biler
|
Modell
|
Karakter
|
Driftskostnader
|
Pris-ytelse
|
|
1. | VW ID.7 Pro | 1,5 | 3,4 | 2,5 | |
2. | VW ID.7 Tourer GTX 4Motion | 1,5 | 3,8 | 2,7 | |
3. | Audi Q6 e-tron Performance | 1,6 | 4,3 | 3,0 | |
4. | BMW i5 eDrive40 | 1,6 | 4,6 | 3,1 | |
5. | BMW iX xDrive50 | 1,6 | 5,5 | 3,6 | |
Luksusbiler
|
Modell
|
Karakter
|
Driftskostnader
|
Pris-ytelse
|
1. | Porsche Taycan Performance Plus | 1,6 | 5,5 | 3,5 |
2. | Mercedes EQS 450+ | 1,6 | 5,5 | 3,6 |
3. | Mercedes EQS 580 4matic | 1,7 | 5,5 | 3,6 |
4. | BMW i7 xDrive60 | 1,7 | 5,5 | 3,6 |
5. | Lucid Air GT AWD* | 1,7 | | |
*for lite data til kostnadsberegning, derfor ingen karakter for pris-ytelse.
Les alle Motors biltester: