Bil som svinger mellom sjikaner
HELST IKKE REGN: På tørr asfalt klarer de billigere dekkene seg ganske bra. Det er tross alt lettere å holde grepet i fint vær. Foto: Niklas Carle
Motor tester budsjettdekk:

Billige dekk krever godvær og tørr asfalt

Du kan spare ganske mye penger på å velge lavprisdekk framfor premiumdekk. Men hvor mye dårligere er de billige dekkene? Vi har testet sju budsjettdekk og sammenlignet dem med et premiumdekk.

Del denne artikkelen

PS: Vær obs på at denne testen er gjort tidligere og under litt andre forhold enn premiumdekk-testen. Metodene er de samme, men siden tid og sted er forskjellige kan ikke testene sammenliknes direkte.

Testen viser at man ikke kan fastslå at alle lavprisdekk er dårlige. Spørsmålet er hvor stor forskjell det er på grep og sikkerhet.

Den største forskjellen mellom premiumdekket og de billigere alternativene ser vi når det kommer til grep på våt asfalt.

Premiumdekket Continental bremser fra 100 km/t til full stopp på 54,67 meter. Gjennomsnittet for de billigere alternativene er drøyt 66 meter.

Aller dårligst er kinesiske Goodride som stopper på 74 meter. Det innebærer at når bilen med Continentaldekket stanser, så suser Goodride forbi i 50 km/t!

Det blir en skikkelig smell hvis man krasjer med en annen bil eller en elg.

Les også: Slik testet vi

Tips fra NAF
Sliter du med dekkskift?

 

Mann løfter dekk på stabel

Sliter i svingene

Når det gjelder vannplaning er ikke forskjellene like dramatiske så lenge man kjører rett fram.

I svinger med mye vann på veien er det verre. Da blir forskjellene mellom godt og dårlig grep større, og det kan få alvorlige konsekvenser.

I denne testkategorien får vi flere mindre bra og noen veldig dårlige resultater. Samtidig er det greit å huske på at et bra veigrep på våt asfalt ofte innebærer større slitasje på dekket.

På tørr asfalt klarer de billigere dekkene seg ganske bra. Det er tross alt lettere å holde grepet i fint vær.

Når vi sjekker drivstofforbruket ved 100 km/t er det premiumdekket som ligger på bunnen.

Les også: Her finner de resultatene fra testen av premiumdekkene

Tips fra NAF
Hvordan var det nå igjen med dekktrykk og mønster?