VW Tiguan
FALLER FRA TOPPEN: VW Tiguan gir fortsatt den beste kjøreopplevelsen, men mangler en eller annen form for elektrifisering. Derfor er den nå forbigått av Toyota Rav4. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
VW Tiguan:

Bestselger taper terreng

VW Tiguan har i mange år vært den mest populære SUV'en i Norge. Den er fortsatt en favoritt hos oss, men blir nå slått av Toyota Rav4 på salgsstatistikken fordi den ikke har noen hybridløsning.

Del denne artikkelen
79 Poeng

Tiguan var første bil ut på VWs nye MQB-plattform, og den første i en rekke av nye SUV'er fra VW da den kom i fjor.

Blant annet er den seks centimeter lenger enn forgjengeren og har lengre akselavstand. Det gir bedre beinplass for tre voksne i baksetet og et bagasjerom på 520 liter.

Nye Tiguan er også lettere, noe som er positivt både for kjøreegenskaper og forbruk. 

VW Tiguan

VW Tiguan

VW Tiguan

I tillegg har den nytt, spennende utstyr, som for eksempel en tilhengerassistent som hjelper deg å rygge på plass campingvogna eller hengeren.

Da bilen ble introdusert i 2016, fortalte VW at planen var en utgave med ladbart hybriddrivverk i 2017.

Denne er nå borte vekk og har tydeligvis blitt et offer for innsparingene etter den store dieselskandalen.

I Norge utgjør biler med en eller annen form for elektrifisering nå 50 prosent av markedet. Diesel er heller ikke særlig populært lenger.

Derfor har Tiguan mistet førsteplassen på salgsstatistikken blant SUV-ene.  

Vår testbil har en 190 hesters turbodiesel, firehjulstrekk og automatgir og koster 511.500 kroner pluss registreringskostnader.

Den faller svært godt i smak på alle måter.

VW Tiguan

Akselerasjonen er god og det innvendige støynivået relativt lavt. Den er stabil på veien og relativt fast i understellet, men ikke slik at det går ut over komforten. DSG-girkassen gir raske og presise girskift.

Rimeligste variant er en 125 hesters bensin-utgave med forhjulstrekk og manuelt gir. Den koster fra 323.900 kroner pluss registreringskostnader.

VW Tiguan

VW Tiguan

VW Tiguan

VW Tiguan

Lengde/bredde/høyde: 449/184/166 cm
Vekt: 1648/537 (kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 2500 kg
Sikkerhet: 5 stjerner i 2017 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 96 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 84 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): 0,57 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,56 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 149 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 39,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 64,0 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 67,0 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 10,5 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 3,4 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 22,6 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 103/93 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 61- 79 cm (justerbart baksete, målt av Motor)
Bredde bak: 140 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 615 (oppgitt fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 85-102/170 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 19,0 cm, (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
79 Poeng

VW Tiguan

Pris: Fra kr 323.900, pluss reg.kostnader (125 hk bensin 2 WD Trend)
Vi testet: Tiguan 190 hk TDi Highline aut. 4 WD. Pris: 511.500, pluss reg. kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor m/turbo, 2,0 lit. diesel, 140 kW/190 hk v. 3.500 omdr. – dreiemoment 400 Nm v. 1.900 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 212 km/t. Dekk på testbilen: Continental Sport Contact 5 – 255/40 R20.

Miljø og forbruk 6/10

6

Vi målte forbruket til 0,56 l/mil, omtrent som fabrikken oppgir. CO2-utslipp: 149 gram pr. km. NOx-utslipp: 39,0 milligram pr. km. og greit til diesel å være, men langt høyere enn i bensinbiler. Nå oppgir fabrikken «riktigere» forbrukstall enn tidligere.

Pris 7/10

7

Vår testbil (511.500 kroner) har høyeste utstyrsnivå (Highline), 190 hesters motor, firehjulstrekk og automatgir. Rimeligste utgave (323.900 kroner) med forhjulstrekk, 125 hesters motor og manuelt gir er ok familiebil, men har lite komfort-utstyr.

Driftskostnader 7/10

7

Erfaringsmessig har VW gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Drivstoffkostnadene er avhengig av motorvalget, og spenner fra 0,47 til 0,64 l/mil.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg litt bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler automatgir, 4x4 og utstyrsnivå Businessline eller Highline for å holde seg best i pris. I tillegg bør bilen utstyres med Business- og Transportpakke.

Praktisk 9/10

9

Meget god bagasjeplass (615 l), passer familie med to-tre barn. Store dører/høy sitteposisjon gir lett atkomst. Hengervekt: 2.500 kg. Bakkeklaring: 19 cm. Lite trekk for kun mulighet for fem seter.

Sikkerhet 10/10

10

5 stjerner i EuroNCAPS kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn er godt beskyttet i både front og sidekollisjoner. Automatiske nødbrems for fotgjengere. Aktivt panser som løfter seg ved påkjørsel.

Design 8/10

8

Strammere linjer enn forgjengeren gir et elegant utseende. Gjennomgående pene linjer, helhetlig design og instrumenter lett tilgjengelige.

Utstyr 7/10

7

Basis-utgaven har det viktigste sikkerhetsutstyret som standard, men mangler det meste av komfortutstyr, inkl. LED el. xenonlykter. Highline har mer utstyr, inkl. adaptive LED hovedlys, regnsensor for pusserne, fartsholder, rattvarme, etc. Navigasjon og ryggekamera koster ekstra.

Komfort 8/10

8

Gode seter, justerbart armlene mellom forsetene, klimastyring i baksetene og automatgir gir en lettkjørt bil. Innvendig støy på grov asfalt målte vi til 64.0 dBA. som nok skyldes at testbilen har 20-tommers hjul, derfor litt høyere enn f eks. Kodiaq. Adaptive LED-lys gir komfortabelt lys i mørket.

Kjøreegenskaper 9/10

9

Bortimot perfekt oppsett av understellet gir svært god kjørekomfort på langkjøring og sikre stabile egenskaper på svingete veier. 190 hk. og 400 newtonmeter gjør Tiguan sterk og rask. 10,5 sek. fra 0-100 km/t og 3,4 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Kort bremsestrekning: 22,6 m. fra 80 km/t.

Totalt: 79 av 100 poeng

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF: «Dette er en bil som alle finner seg godt til rette bak rattet i. Har du en litt dårlig vei til hytta, passer den ekstra godt.»

Konkurrenter