VERDENSMESTER: VW Polo er en av verdens mest solgte småbiler. Sjette generasjon er blitt enda større og mer komfortabel. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

VW Polo:

En dyr og deilig verdenssuksess

Skulle vi valgt en småbil uten å se på prislappen, ville Polo blitt vinneren. Det er det mange andre i verden som har tenkt også: Med rundt 14 millioner biler solgt, er Polo en av verdens mest suksessfulle småbiler.

Publisert Sist oppdatert

VW Polo 2017

71 poeng

Polo 1,0 TSI Highline – 115 hk bensin aut. Pris testbil: 272.700, inkl. reg. kost. Motor: Tre syl. bensin rekkemotor m/turbo, 999 ccm, 85 kW/115 hk v. 5.000 omdr. – dreiemoment 200 Nm v. 2.000 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 10,0 sek. Toppfart: 195 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 – 195/55 R16

Komfort 8/10

Polo har et bortimot perfekt oppsett av understellet. Det gir en svært god kombinasjon av kjørekomfort og sikre egenskaper på svingete veier. Med automatgir er bilen lettkjørt og vi sitter godt i setene Den innvendige støyen på våt asfalt målte vi til 62,1 dBA. Det er lavest av de fire småbilene i testen. LED-lyktene gir komfortabel kjøring i mørke.

Design 7/10

Nye Polo er betydelig lengre, lavere og bredere enn dagens utgave – mer dynamiske proporsjoner. Det har gitt designerne mulighet til å lage en bil med et mer maskulint og kraftfullt utseende. Pent og elegant interiør, rene linjer inni som utenpå. Lett å finne frem i førermiljøet, og det man trenger, men ikke mer.

Kjøreegenskaper 8/10

Testbilen har en bensinmotor på 115 hester kombinert med automatgir, noe som gir deg mer enn nok krefter å rutte med i de fleste situasjoner – ikke minst for raske forbikjøringer. Styringen er presis og bilen klarer den kritiske elgtesten i 74 km/t uten problemer. Grepet på underlaget og stabiliteten er fortsatt god. Dette er bedre enn de fleste andre småbiler.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,51 liter på mila i vår testrunde med blanding av by og landevei. Fabrikken oppgir 0,47 og et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer. Utslippet av miljøgassene NOx på 40,0 milligram per kilometer er imidlertid like høyt som på en dieselbil og langt høyere enn de fleste bensinbiler.

Utstyr 7/10

Vår bil har i tillegg LED hovedlys, adaptiv fartsholder, reservehjul og mer som standard. Ryggekamera (kr 2400) og navigasjon (kr 8300) er ekstrautstyr. I tillegg mangler f. eks. blindsonevarsler, filskiftvarsler, skiltleser som nå er standard på mange andre biler. Basisutgaven av Polo har det viktigste sikkerhetsutstyret som standard, inkludert bybrems med fotgjengergjenkjenning, men mangler det meste av komfortutstyr.

Praktisk 6/10

Nye Polo er blitt betydelig større enn forgjengeren. Akselavstanden er økt med ni centimeter og det betyr bra beinplass bak og at bagasjerommet er økt fra 280 til 351 liter. Dette er bare 29 liter mindre enn en i storebror Golf. Dette er bilen med den beste innvendige plassen i testen. Polo kan trekke henger på 1000 kg.

Pris 6/10

Vår testbil til 272.700 kroner har en 115 hesters motor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Highline. Det er en god del høyere enn konkurrentene i småbilklassen. Billigste utgave koster «bare» 203.600 kroner men har bare 65 hester og dårlig med utstyr. Knapt noen kjøper den.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har VW gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket på 0,51 liter på mila er helt greit for en bensinbil med automatgir. Autolease anslår ca. 3.400 kroner i året i vedlikeholdskostnader. Dette er litt under snittet i markedet, og under snittet i klassen. VW gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting.

Sikkerhet 9/10

Polo får høyeste karakter fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest, med henholdsvis 96, 85 og 76 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Dette er høye poengsummer. Den automatiske nødbremsen for fotgjenger fungerer opp til 55 km/t i vår test. Det er omtrent som gjennomsnittet i bilparken.

Annenhåndsverdi 7/10

Modellens markedsverdi etter fire år/60.000 kilometer er beregnet til å utvikle seg som gjennomsnittet i markedet, og som snittet i klassen ifølge Autolease. De anbefaler utstyrsvariant Highline i kombinasjon med 95 eller 115 hesters motor og DSG. I tillegg bør du velge Black pakke for å få en komplett bil.

Det er vanskelig å bli annet enn begeistret for nye Polo.

Plass, kjøreegenskaper, komfort og den generelle følelsen av kvalitet imponerer. I tillegg ser bilen bra ut.

Les også: Her er bilnyhetene som kommer i 2018

Vår sølvgrå testbil er ganske beskjeden, men etter hvert kommer muligheten til å velge to farger utvendig med tilsvarende matchende farger innvendig.

Da får bilen plutselig et mer ungdommelig preg.

 

 

 

 

BENSIN: Diesel har fått et dårlig rykte og nesten alle kjøper Polo med bensinmotor. Vår 115 hester slipper imidlertid ut like mye av den miljøskadelige gassen NO2 som en dieselbil.

 

Første generasjon Polo kom i 1975.

Sjette generasjon er blitt betydelig større. Akselavstanden er økt med ni centimeter, og det betyr klasseledende beinplass bak og at bagasjerommet er økt fra 280 til 351 liter. Dette er bare 29 liter mindre enn en vanlig Golf.

Vi har ennå til gode å finne noen som ikke trives bak rattet i denne bilen.

Setene er gode og instrumenteringen oversiktlig. Den har det laveste innvendige støynivået av testbilene (Citroën C3, Nissan Micra og Ford Fiesta), og automatgiret med dobbelt kløtsj bidrar til å heve komfortfølelsen enda et hakk.

Les også: Ford Fiesta; Storselgeren er blitt bedre på alt

Vår testbil har en tre-sylindret, 115 hesters bensinmotor som gir mer enn nok krefter. Men den har også like høye utslipp av NOx som en dieselbil.

Billigste utgave av Polo, med en 65 hesters bensinmotor,  koster 203.600 kroner ferdig på veien.

Vår bil med Highline-utstyr koster 272.700 kroner. Dette er med andre ord den klart dyreste bilen i testen.

Etter en prøvetur er det likevel ikke usannsynlig at du lar deg overbevise om at den er verdt de ekstra tusenlappene.

Du kan eventuelt velge en 95 hesters motor for å spare 13.000 kroner.

DYR: Polo er en god del dyrere enn konkurrentene i småbilklassen, men bak rattet får du en storbilfølelse.