VW Passat forfra
NORSK HELT: VW Passat er i utgangspunktet en bestselger, og med ladbart hybriddrivverk har den blitt enda mer populær. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Førerplassen på VW Passat
MYE TILBAKE: Tradisjonelt sett er Passat em populær bruktbil, testerne tipper at det gir et lavt verditap. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
VW Passat GTE

Grønn og barsk familiefavoritt

VW Passat GTE er både grønn og barsk på samme tid, men som så mange andre nye plug-in-hybrider holder den ikke det fabrikken lover om elektrisk kjørelengde og forbruk på norske vinterveier.

Del denne artikkelen
81 Poeng

I januar var Passat den mest solgte plug-in hybriden i Norge.

Populariteten skyldes den gode følelsen av kvalitet samtidig som det er en praktisk familiebil med et romslig bagasjerom.

GTE-utgaven har både en bensinmotor og en sterk elektrisk motor. Det gir en total ytelse på 218 hester, noe som gir deg massevis av krefter – ikke bare ut fra lyskryss, men også ved forbikjøringer.

På grunn av batteriene og elmotoren som øker vekten med 250 kilo, kan den oppleves litt annerledes i unnamanøver enn vanlig Passat. 

Førerplassen på VW PassatGOD UTSIKT: Tradisjonelt sett er VW Passat en populær bruktbil, og testerne tipper at det blir et lavt verditap også på denne utgaven.

Nest lengst rekkevidde

Batteripakken på 9,9 kWh gjør at du kan kjøre rent elektrisk på småturer, mens bensinmotoren tar deg videre når batteriene er tomme for strøm.

I vår testrunde i - 6 grader, kjørte Passat nest lengst av de fire testbilene før batteriet var tomt. Likevel var både kjørelengden på strøm og bensinforbruket et stykke unna det fabrikken lover.

Detalj fra dashbord på VW PassatRESERVE: Batteripakken gjør at du kan kjøre rent elektrisk på småturer, mens bensinmotoren tar deg videre når batteriene er tomme for strøm.

VW Passat med 150 hesters dieselmotor vant Motors store vintertest i 2015, der vi konkluderte med at svært gode og stabile kjøreegenskaper, kjørekomfort på landevei og gode bremseegenskaper på is er noen av de store styrkene til VW Passat.

Detalj fra dashbord på VW PassatTIPP-TOPP: Det er lite å utsette på Passaten, bortsett fra at batteriet stjeler plass fra bagasjerommet.

VW Passat GTE stasjonsvogn

Pris: Fra kr. 440.800, pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 477/183/148 cm
Drivverk: Forhjulstrekk, 6-trinns automatgir
Vekt: 1735/515 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: Maks 1600 kg
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 85 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 87 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,17 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,24 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 kilometer, start med fulladet batteri)
Opplyst rekkevidde: 50 km (opplyst av fabrikken)
Vår målte rekkevidde: 21 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i – 6 grader)
CO2 (g/kg): 40 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 3,3 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 65,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 67,6 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 8,3 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,4 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 30,8 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 100/99 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 80 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 138 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 483 (oppgitt av fabrikken)
Bagasjerom (maks lengde): 114/195 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 14,5 (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
81 Poeng

VW Passat GTE stasjonsvogn

Pris: Kr. 440.800, pluss frakt og levering
Vi testet: VW Volkswagen Passat GTE stasjonsvogn. Firesylindret turbo bensinmotor 156 hk/115 kW. Elmotor 116/hk/85 kW. Totalt 218 hk/160 kW. Toppfart: 225 km/t.

Miljø 8/10

8

Rekkevidde: 21 km mot oppgitt 50. Forbruk: 0,24 l/mil mot oppgitt 0,17, som er testens nest laveste. CO2-utslipp: 40 gram. NOx per km: 3,3 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under diesel biler.

Pris 8/10

8

Ladbart hybriddrivverk gir god avgiftsrabatt og gunstig nybilpris. Kun kr. 35.000,- dyrere enn 150 hesters dieselutgave, og du får masse hester og muligheten kjøre på strøm. Dette er et godt – og ganske grønt – kjøp.

Driftskostnader 8/10

8

Erfaringsmessig har VW Passat gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har 5 års/100.000 km nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere drivstoffkostnader.

Annenhåndsverdi 9/10

9

Populær bruktbil, lavt verditap. Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og litt over klassen i bruktmarkedet.

Praktisk 8/10

8

Praktisk, romslig og barnevennlig bil. Setene passer de fleste og instrumentene er oversiktlige. Batteriene stjeler litt bagasjeromplass, men bakseteryggene kan slås ned ved behov for mer plass. En av to testbiler som kan trekke henger.

Sikkerhet 9/10

9

Fem stjerner i EuroNCAP. 85/87 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. For påkjørsel av fotgjengere fikk bilen 66 prosent og det trekker litt ned.

Design 7/10

7

Bilen har et klassisk VW design. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Samme designere og materialer som på Golfen.

Utstyr 7/10

7

Greit med komfort utstyr, det viktigste sikkerhetsutstyret er inkludert. Ryggekamera, fotgjengere-gjenkjenning, kollisjonsvarsler, etc. koster ekstra. Mange ønsker firehjulstrekk på Passat, så at GTE-utgaven kun leveres med forhjulstrekk trekker noe ned.

Komfort 8/10

8

Som på Golfen er automatgir standard og gir en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag og støynivået er behagelig lavt. Varmeapparatet er effektivt og bilen blir fort varm. Armlene gir behagelig sittestilling.

Kjøreegenskaper 9/10

9

Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskaper på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er gode. Passat i dieselutgave vant vinterbiltesten i 2015, og her trekkes de gode bremseegenskapene på is særlig frem.

Totalt: 81 av 100 poeng

Marlene Engan Aasen, NAFs testlag: «Med sine gode kjøreegenskaper passer denne praktiske bilen for en familie med barn. Jeg må trekke litt for at GTE-utgaven har mindre bagasjerom.»

Konkurrenter