VW Golf stasjonsvogn
MÅLESTOKKEN: VW Golf har i mange å vært Norges mest solgte bil og en målestokk for alle konkurrentene. Foto: Espen Røst
VW Golf stasjonsvogn

Denne bestselgeren er deilig praktisk

VW har alltid hatt problemer med å selge Golf stasjonsvogn. Merkelig, siden den har alle de gode egenskapene til en femdørs Golf, pluss ekstra stor bagasjeplass.

Del denne artikkelen
76 Poeng

Golf kommer i et utall varianter, og de første fem månedene i år solgte den elektriske og ladbare hybridutgaven 2644 av totalt 4110 eksemplarer.

Stasjonsvogn-utgaven leveres ikke med noen av disse drivverkene.

Det er noe av forklaringen til at interessen for akkurat denne modellen ikke er på topp.

Men stasjonsvogna har mye annet å by på, med blant annet et bagasjerom på over 600 liter. Det gjør dette til en fin bil for en liten familie med ett eller to barn.

Selv om det ikke er veldig lett å se på utsiden, har Golf akkurat fått en ansiktsløftning.

VW Golf stasjonsvogn, interiørMER UTSTYR: «Nye» Golf har mer utstyr som standard, og vår stasjonsvogn frastår som et gunstig kjøp.

Noe mer utstyr som standard og nye bensinmotorer (først og fremst en ny en-liters bensinmotor med turbo på 110 hester) er de viktigste endringene.

Denne motoren får du også sammen med DSG automatgir, noe som blir en populær kombinasjon i Norge. Motoren er overraskende energisk, gir lite støy, et lavt forbruk og passer fint til bilen.

Ellers kan du velge en 130 eller 150 hester bensinmotor med motorkutt når bilen triller, noe som også skal kutte forbruk og utslipp.

Den bortimot perfekte kombinasjonen av sikre kjøreegenskaper og komfort på veien, er noe av hemmeligheten bak Golf-suksessen.

I tillegg er førerplassen et eksempel til etterfølgelse.

VW Golf stasjonsvognALLE LIKER: Ennå har vi til gode å finne en person som ikke liker seg bak rattet i VW Golf.

Golf har vært målestokken i klassen i mange år, og det til tross for at den er dyrere enn konkurrentene. Den «nye» utgaven har riktignok fått noe mer utstyr som standard og det hjelper noe. 

VW Golf stasjonsvogn

Lengde/bredde/høyde: 456/180/148 cm
Vekt: 1317/543 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 1300 kg
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 87 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 85 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): 0,49 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,52 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 110 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 34,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 68,8 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 70,4 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 11,7 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 3,9 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 24,9 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 101/101 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 71 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 135 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 605 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 105/180 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 14,0 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
76 Poeng

VW Golf stasjonsvogn

Pris: Kr. 298.300, pluss reg. kostnader
Vi testet: VW Golf 1,0 TSi Businessline autom. stasjonsvogn. Motor: Tresyl. rekkemotor, 1,0 lit. bensin m/turbo, 81 kW/110 hk v. 5.000 omdr. – dreiemoment 200 Nm v. 2.000 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 10,4 sek. Toppfart: 197 km/t. Dekk på testbilen: Hankook Ventus Prime 2 – 205/55 R16

Miljø og forbruk: 7/10

7

Vi målte forbruket til 0,52 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,49. Dette er et lavt forbruk, tatt i betraktning av at bilen har automatgir. CO2-utslippet er på 110 gram og NOx-utslippet på 34,0 milligram. Dette er innenfor gjeldende krav, men høyt til en bensinbil å være.

Pris: 8/10

8

Billigste femdørs Golf med bensinmotor, koster nå tett oppunder 300.000 kroner. I stedet for denne kjøper de fleste den ladbare hybridutgaven. Vår stasjonsvogn koster 327.100 kroner, har bra plass til en lite familie og er sånn sett et gunstig valg sammenliknet med mange andre biler.

Driftskostnader: 8/10

8

Erfaringsmessig har VW Golf gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har fem års/100.000 kilometers nybilgaranti. Vi målte forbruket til testbilen til 0,52 l/mil på blandet kjøring. Det er bra.

Annenhåndsverdi: 7/10

7

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg noe bedre enn gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Autolease anbefaler motorvalg er bensin 150hk og mener at utstyrsnivået Highline vil holde seg best i pris.

Praktisk: 7/10

7

Golf er i utgangspunktet en kompakt bil som passer godt for et par, men denne stasjonsvognen klarer fint en familie med ette eller to barn. Bagasjerommet er på 605 liter og det er langt større enn mange SUV-er i kompaktklassen. Slår du ned bakseteryggene får du et flatt, stort lasterom.

Sikkerhet: 9/10

9

VW Golf fikk fem stjerner og gode poengsummer for sikkerheten til de voksne og barna i bilen i EuroNCAPs kollisjonstest. Den får litt dårligere resultat i påkjørsler av myke trafikanter.

Design: 7/10

7

Å lage en praktisk stasjonsvogn med spennende utseende er bortimot umulig. Golf har en design som ikke skremmer noen, men som heller ikke er spesielt vågalt. Grå er ikke vår favorittfarge. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Et eksempel til etterfølgelse.

Utstyr: 7/10

7

Denne nyeste utgaven av Golf har fått en de mer utstyr som standard. Vår bil med Business-pakke, har mye sikkerhetsutstyr med blant annet LED hovedlys, dynamisk fartsholder og automatisk bybrems for biler og fotgjengere. Ryggekamera, navigasjon, blindsonevarsler og en del annet spennende utstyr koster fortsatt ekstra.

Komfort: 8/10

8

Automatgir bidrar til en lettkjørt kjørefølelse, men litt hakkete igangkjøring. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag og den innvendige støyen er lavest av testbilene (68,8 dBA i 90 km/t). Noe skyldes at den er utstyrt med relativt normale 16-tommers hjul. Setene er så gode og førerplassen så oversiktlig at alle finner seg til rette bak rattet i en Golf.

Kjøreegenskaper: 8/10

8

Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskapene på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er en nesten perfekt blanding av sportslighet og komfort. Med denne lille motoren er ikke bilen noen sprinter, men klarer seg greit i vanlig trafikk. Vi målte 11,7 sekunder fra 0-100 km/t.

Totalt: 76 av 100 poeng

Isabell Andersen Mougios, advokat i NAF: «Denne Golf'en passer egentlig for alle, som Golf-modeller flest. Den er komfortabel og stasjonsvognen gir mye plass for pengene.«

Konkurrenter