Mercedes-Benz C350e
MYE AV DET GODE: Med overflod av krefter kan den bakhjulsdrevne bilen føles litt nervøs på glatte veier. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Førerplassen på Mercedes-Benz C350e
UTSTYRSSVIKT: Standardutgaven mangler både komfort- og sikkerhetsutstyr. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
MERCEDES-BENZ C 350E

Høy komfort med kort rekkevidde

Som ladbar hybrid og med massevis av krefter har Mercedes C 350e allerede blitt en suksess i Norge. Men batteriet gir kort rekkevidde, høyere bensinforbruk og tar mye av plassen i bagasjerommet.

Del denne artikkelen
73 Poeng

Mercedes C 350e er en komfortabel bil, den mest behagelige av fire plug-in-hybrider vi har testet i vinter.

Vi sitter lavt, men godt i setene. Den har god avfjæring og lite innvendig støy.

Instrumenteringen er ikke like oversiktlig og betjeningen av blant annet automatgiret skjer via en hendel på rattet er litt uvant i starten.

Med full drift på både bensin- og elmotoren, har du hele 279 hester og 600 newtonmeter trekkraft å rutte med. Dette er mer enn du egentlig har behov for, men gjør uansett dette til en rask bil med 0-100 km/t på 7,23 sekunder i vår måling.

interiør ved førerplassen i Mercedes-Benz C350eUTSTYRSSVIKT: Standardutgaven mangler både komfort- og sikkerhetsutstyr.

Men nå var vi spesielt opptatt av de særlige attributtene til plug-in hybrider, og på strøm kom vi ikke så langt. Med det minste batteriet blant de fire plug-in-hybridene vi testet i vinter, får man kortere rekkevidde på strøm og et betydelig høyere bensinforbruk.

Detalj fra dashbord på Mercedes-Benz C350e

Utgangsprisen er på kr. 473.000, men skal du kjøpe det tilleggsutstyret som hører hjemme på en slik bil, må du fort ut med mellom kr. 100.000 og 150.000 til.

Testerne mener at manglende komfort- og sikkerhetsutstyr på standardutgaven trekker ned totalbildet. 

Detalj fra dashbord på Mercedes-Benz C350e

Mercedes-Benz C 350e

Pris: Fra kr. 473.000, pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 469/181/144 cm
Vekt: 1660/445 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: Bilen kan ikke trekke henger
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 92 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 84 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,21 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,43 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 kilometer, start med fulladet batteri)
Opplyst rekkevidde: 31 km (opplyst av fabrikken)
Vår målte rekkevidde: 12 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i – 6 grader)
CO2 (g/kg): 0,21 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 49 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 64,1 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 68,3 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 7,3 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,2 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 31,6 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 100/94 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 73 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 137 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 350 (oppgitt av fabrikken)
Bagasjerom (maks lengde): 94/176 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 14,0 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
73 Poeng

Mercedes-Benz C 350e

Pris: Kr 473.000, pluss frakt og levering
Vi testet: Mercedes-Benz C 350e. Firesylindret turbo bensinmotor 211 hk/155kW. Elmotor 82 hk/60 kW. Totalt 279 hk/205 kW. Toppfart: 245 km/t.

Miljø 7/10

7

Lite batteri. Rekkevidde: 12 km. mot oppgitt 31. Forbruk: 0,43 l/mil. mot oppgitt 21, men likevel er testens laveste. CO2-utslipp: 49 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.

Pris 7/10

7

På tross av den gode avgiftsrabatten blir dette en dyr bil. Standard-utgaven mangler både komfort- og sikkerhetsutstyr. For å få en tilfredsstillende bil koster det deg fort kr. 100.000 til 150.000 ekstra.

Driftskostnader 6/10

6

Mercedes har dyre delepriser og servicekostnader, og kort rekkevidde gjør denne til testens dyreste i drift. 5 år/100.000 km nybilgaranti/30 års rustgaranti (har vært vanskelig å benytte i praksis). Hybriddrivverk gir noe lavere drivstoffkostnader.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og litt over klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen 5/6 poeng i forhold til markedet generelt og 5/6 poeng i forhold til klassen.

Praktisk 7/10

7

Liten stasjonsvogn. Lite bagasjerom på 350 l, men bakseteryggene kan slås ned for mer plass. Litt uoversiktlig betjening i instrumentpanelet, og automatgiret betjenes via en hendel på rattet – litt uvant. Sitter lavt så med vond rygg kan inn- og utstigning være litt krevende.

Sikkerhet 9/10

9

Fem stjerner i EuroNCAP. 92/84 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. 77 prosent for påkjørsel av fotgjengere, og det er best av våre testbiler. Minus: manglende sikkerhetsutstyr i standardutgaven.

Design 7/10

7

Bilen har et elegant, men relativt tradisjonelt, design. Interiøret er ikke like ryddig og oversiktlig som i Passat, men farge- og materialvalget er elegant.

Utstyr 5/10

5

Standard-utgaven har lite utstyr. Ekstra kostnad for navigasjon, LED eller xenon hovedlys, automatisk bybrems og fotgjengerbrems, blindsonevarsler, filskiftvarsler m.m.

Komfort 9/10

9

God førerplass, man sitter lavt, men godt i setene. Støynivået lavest i testen. Automatgir bidrar sammen med en svært komfortabel avfjæring til en svært god kjørefølelse under alle forhold. Koppholder ved førerplass.

Kjøreegenskaper 8/10

8

Svært gode elektroniske hjelpesystemer bidrar til godt veigrep, og automatgir gir en god kjørefølelse. Presis styring gjør at bilen reagerer raskt på styreutslag og hjulene følger etter og holder grepet, men bakhjulsdrift gjør at bilen føles litt nervøs på glatt føre.

Totalt: 73 av 100 poeng

Tom André Nilsen, NAFs testlag: «Denne bilen passer for den som legger mer vekt på komfort enn lang rekkevidde og pris.»

Konkurrenter