Honda Civic
BLIKKFANG: Nye Honda Civic er et blikkfang, også på grunn av fargevalget. Den både ser ut og kjører som en sportsbil. Foto: Espen Røst
Honda Civic

Den kuleste typen i Golf-klassen

I alle klasser finnes det en type som er litt kulere enn de andre. I Golf-klassen heter denne typen Honda Civic. Men Civic har mer å by på enn et spennende utseende.

Del denne artikkelen
74 Poeng

I «gamle dager» var Honda Civic en av de mest populære småbilene i Norge.

De siste årene har salget vært så som så.

Det er litt vanskelig å forstå, for den har fortsatt et solid rykte.

Fra utsiden får den VW Golf til å se traust og kjedelig ut. Bak rattet lever den opp til det spennende utseendet. Den er en fryd å kjøre på svingete landeveier, med presis styring og stabilt understell.

Motoren i vår testbil er på 182 hester og gir friske fraspark, både fra stillestående og i forbikjøring

Vår bil har også automatgir, og da koster den 358.000 kroner. Den rimeligste utgaven, med en tre-sylindret bensinmotor på 129 hester, koster fra 250.00 kroner.

Når det gjelder plass slår nye Civic alle de andre bilene i klassen. Civic er over 4,5 meter lang, nesten 25 centimeter lenger enn Golf, og har den klart største plassen i baksetet og bagasjerommet.

Har du barn, kan dette være bilen som passer for deg.

Interiør Honda CivicKJØRER SUPERT: Den er en fryd å kjøre på svingete landeveier og er større enn alle andre i denne klassen.

Førerplassen har vi imidlertid en del å utsette på.

Setene og kjørestillingen er god, men utsikten bakover begrenses av det lave taket og høye bakenden. I tillegg er betjeningen av radio, navigasjon og tilkoplinger på berøringsskjermen lite intuitiv. Heller ikke betjeningen på rattet er veldig enkel å finne ut av.

Her kreves noen timer med instruksjonsboken før alt er klart. Kjørekomforten er stort sett grei, men på grov asfalt er det innvendige støynivået høyt.

Noe skyldes sikkert at bilen er utstyrt med store, 18-tommers hjul. Både når det gjelder betjening og hjul, bør Honda-ingeniørene kaste et blikk på VW Golf. 

Honda CivicSTOR: Nye Civic er større enn alle andre biler i klassen. Den tåler nesten karakteristikken «familiebil».

Honda Civic 1,5 Sport Pluss automatic

Lengde/bredde/høyde: 452/180/143 cm
Vekt: 1411/3790 kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 1400 kg
Sikkerhet: 4 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 92 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 67 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): 0,58 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,59 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 139 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 15,3 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 73,1 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 73,4 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 8,4 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,5 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 25,1 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 100/92 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 71 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 124 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 420 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 81/161 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 11,5 (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
74 Poeng

Honda Civic 1,5 Sport Pluss automatic

Pris: Kr. 358.000, pluss reg-kostnader
Vi testet: Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,5 lit. bensin m/turbo, 134 kW/182 hk v. 5.500 omdr. – dreiemoment 240 Nm v. 1.900 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 8,4 sek. Toppfart: 200 km/t. Dekk på testbilen: Falken 235/40 R18

Miljø og forbruk: 7/10

7

Vi målte forbruket til 0,59 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,58. Det er positivt, men ikke et spesielt lavt forbruk. CO2-utslippet er på 139 gram og NOx-utslippet på lave 15,7 milligram. Dette er under gjeldende krav og langt lavere enn vanlige dieselmotorer.

Pris: 7/10

7

Rimeligste utgave av Honda Civic med en 129 hesters motor koster fra 250.000 kroner. Dette er en god pris, størrelsen på bilen tatt i betraktning. Testbilen koster 358.000 kroner og det er kanskje ikke like imponerende. Da får du imidlertid en svært godt utstyrt bil med kraftig motor og automatgir.

Driftskostnader: 7/10

7

Erfaringsmessig har Honda gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har fem års/100.000 kilometers nybilgaranti. Vi målte forbruket til testbilen til 0,59 l/mil på blandet kjøring, noe som ikke er spesielt gunstig. NAF erfarer at den tekniske kvaliteten til Honda er god med lite feil og problemer.

Annenhåndsverdi: 7/10

7

Ifølge Aotolease er modellens markedsverdi etter fire år beregnet til å utvikle seg noe bedre enn gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Anbefalt utstyrsnivå er Elegance eller høyere.

Praktisk: 7/10

7

Nye Honda Civic er den klart største bilen i denne klasen. Den er 25 centimeter lenger enn en VW Golf og det betyr at den innvendige plassen også er bedre. Den store bakluken gir enkel atkomst til det store bagasjerommet på 420 liter. Bile har nedfellbare bakseterygger. Instrumenteringen og betjeningen er upraktisk og krever tilvenning.

Sikkerhet: 8/10

8

Måtte nøye seg med fire stjerner av fem i årets EuroNCAP-test. Scoret høyt på førersikkerhet, men svakt på barnas sikkerhet – særlig knyttet til sikkerhet for passasjerer i midten bak.

Design: 8/10

8

Civic har helt klart den mest spennende designen av de fire testbilene. Skarpe linjer og en kupé-lik bakende, gir et klart sporty utseende. Samtidig er bilen ganske praktisk. Også den innvendige designen skiller seg fra mengden.

Utstyr: 8/10

8

Vår testbil har skinn-interiør, stort glasstak, justerbare støtdempere, navigasjon, ryggekamera, adaptiv fartsholder og mer som standard utstyr. Når det gjelder sikkerhetsutstyret så har den blant annet automatisk nødbrems, aktiv filholder, blindsonevarsler og kollisjonsvarsler.

Komfort: 7/10

7

Honda Civic er lettkjørt og automatgiret bidrar mye til dette. Vi sitter godt og komforten på fin asfalt er bra. På dårlig asfalt er den innvendige støyen tydelig og høyest av de fire testbilene med 73,1 dBA i 90 km/t. En del kan tilskrives de store hjulene på testbilen.

Kjøreegenskaper: 8/10

8

Styringen i Civic er presis og stabiliteten i krappe manøvrer god. I tillegg kan støtdemperne justeres fastere for å gi enda kjappere respons i kritiske manøvrer. Med 182 hester under panseret er bilen rask i akselerasjonen, med 8,4 sekunder fra 0-100 km/t i vår måling. Også i forbikjøringer er bilen rask.

Totalt: 74 av 100 poeng

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF: «Civic passer for deg som vil ha en bil der det er lagt mye vekt på spennende design og mye kjøreglede.»