I tillegg til Moskva får du oppleve storslått natur og byer som tidligere var stengt for utlendinger, Den gylne ring-byene Uglitsj og Jaroslavl, Kazan i tatarenes land, Lenins fødeby Uljanovsk, og Volgograd – kjent fra slaget under andre verdenskrig.
Vi starter i Moskva med besøk til Den røde plass, Vasilijkatedralen med sine fargerike løkkupler, Kreml, varehuset GUM og andre kjente landemerker.
Herfra seiler vi Moskva-kanalen som forbinder hovedstaden med Volga. Kanalen er 125 kilometer lang og ble gravd ut for hånd av Stalins straffanger fra 1932 til 1937.
Elvecruiset fortsetter gjennom områder som sjelden blir besøkt av turister.
Flere av byene var tidligere forbudt for utlendinger – som Gorkij (nå Nizjnij Novgorod) hvor nobelprisvinneren Andrej Sakharov og hans kone satt forvist på 1980-tallet, og Saratov hvor den første kosmonauten, Jurij Gagarin, kom fra.
Flere middelalderbyer ligger på rekke og rad i det som kalles Den gylne ring, og er kjent for kirker, klostre og festninger fra det 12. til det 18. århundre.
I Uglitsj besøker vi Blodskirken, reist til minne om et mørkt kapittel i Russlands historie. Etter at Ivan den grusomme døde, ble sønnen forvist hit. Bare 10 år gammel ble gutten funnet død med strupen skåret over.
Kazan er en av Russlands eldste byer. Omkring førti prosent av byens innbyggere er tatarer, og moskeene og et livlig gateliv gjør at Kazan minner mer om Sentral-Asia enn Europa.
Volgograd – det tidligere Stalingrad, er en av de mest historisk interessante byene langs Volga. Her stod ett av de blodigste slagene under andre verdenskrig. Det ble et avgjørende vendepunkt for krigen.
Reisen vår ender i Astrakhan, en smeltedigel av ulike folkeslag nær Det kaspiske hav – tre tusen kilometer fra utgangspunktet.
Se hele dagsprogrammet under informasjonen om priser og påmelding.
Dette er noen av høydepunktene på turen:
Den røde plass og Kreml i Moskva
Uglitsj med Blodskirken
Den gylne ring-byen Jaroslavl
Kazan, hovedstad i Tatarstan
Lenins fødeby Uljanovsk
Volgograd - tidligere Stalingrad
Astrakhan nær Det kaspiske hav
Førsteklasses skip
Foredrag om bord med utenriksjournalist Morten Strand
PRIS FOR NAF-MEDLEMMER
Standardlugar, main deck kr. 21.980 per person i delt dobbetlugar
Standardlugar, upper deck kr. 23.270 per person i delt dobbeltlugar
Junior suite 14 m2, upper deck kr. 27.850 per person i delt dobbeltlugar
Junior suite 18 m2, boat deck kr. 32.390 per person i delt dobbeltlugar
Enkeltlugar, boat deck kr. 25.390
Prisen inkluderer:
Fly Oslo–Moskva/Astrakhan–Oslo med Aeroflot (fly fra andre byer på forespørsel)
Flyskatter
Transport flyplass–skip t/r
Havneavgifter
12 netters cruise i utvendig lugar
Helpensjon om bord fra frokost andre dag til frokost siste dag
Utflukter iht. program
Engelsktalende lokalguider på utfluktene
Morten Strand er med som reiseleder og foredragsholder
Dag 1, torsdag 10. september Oslo – Moskva Du møter Vista Travels reiselederen på Oslo lufthavn og sammen flyr vi direkte til Moskva.
Fra flyplassen er det buss til skipet. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til vår første middag om bord.
Skipet ligger ved kai over natten.
Dag 2, fredag 11. september Moskva
Moskva ble grunnlagt midt på 1100-tallet og er i dag en metropol med over tolv millioner innbyggere.
Etter frokost skal vi på byrundtur med buss. Vi ser Den røde plass, Vasilijkatedralen med sine fargerike løkkupler, Kreml, GUM varehuset og andre kjente landemerker.
Retur til skipet for lunsj.
Klokken 16.00 kaster skipet loss og cruiset begynner.
Første etappe går på den 125 kilometer lange Moskvakanalen, som forbinder hovedstaden med Volga.
Kanalen ble gravet for hånd av Stalins straffanger mellom 1932 og 1937. Før middag inviteres vi på en velkomstdrink og presentasjon av kapteinen og hans mannskap.
Dag 3, lørdag 12. september Uglitsj
Vi nyter en avslappende formiddag om bord.
Når skipet seiler mellom to havner arrangeres det mange ulike aktiviteter om bord, blant annet russisk språkkurs, teseremoni, film og andre aktiviteter.
Vista Travels reiseleder vil i tillegg holde flere interessante kåserier i løpet av cruiset.
Om ettermiddagen kommer vi til Uglitsj. Byen ble grunnlagt i 1148, men er best kjent for et mørkt kapittel i Russlands historie.
Ivan den grusommes sønn, tsarevitsj Dimitrij, ble drept i Uglitsj mens han og hans mor var forvist hit i 1591.
Den røde Dimitrijkirken, også kalt Blodskirken, er reist til minne om hendelsen.
Uglitsj er ikke større enn at byrundturen kan gjøres til fots. Vi ser både byens Kreml, Blodskirken og Gjenoppstandelsesklosteret. Skipet seiler videre om kvelden.
Dag 4, søndag 13. september Jaroslavl
Jaroslavl ble grunnlagt av fyrst Jaroslav 1. i 1010, og er en av byene langs Den gylne ring – en turistrute som går gjennom en rekke middelalderbyer beliggende nord og nordvest for Moskva.
Dette er historiske byer med arkitektoniske skatter i form av kirker, klostre og festninger fra 1100- til 1700-tallet.
Sentrum av Jaroslavl har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 2005.
Etter ankomst blir vi med på en bussrundtur gjennom byen og ser blant annet Spassyklosteret og profeten Elias-kirken.
Dag 5, mandag 14. september Nizjnij Novgorod
Vi fortsetter vår ferd på Volga. I dag skal vi besøke Nizjnij Novgorod – grunnlagt 1221 og et av Russlands tidligst industrialiserte områder.
Den russiske forfatteren Maksim Gorkij ble født i Nizjnij Novgorod i 1868, og i 1932 endret Stalin byens navn til Gorkij for å hedre forfatteren.
I Sovjettiden ble Gorkij brukt til militær forskning og var forbudt område for utlendinger.
Byen huskes kanskje best i Vesten fordi nobelprisvinneren Andrej Sakharov og hans kone Jelena Bonner satt i intern forvisning her på 1980-tallet. Parets enkle hjem er nå museum.
Nizjnij Novgorod fikk tilbake sitt opprinnelige navn i 1991.
I byens historiske sentrum ligger Kreml, med en fire meter tykk bymur. Elleve av de opprinnelige tretten tårnene i muren er fremdeles intakte.
Før vi seiler videre blir vi med på en byrundtur, inkludert besøk i Kreml.
Dag 6, tirsdag 15. september Kazan
Neste havn er Kazan – en av Russlands eldste byer og hovedstad i delrepublikken Tatarstan.
Omkring førti prosent av byens 1,1 millioner innbyggerne er tatarer. Med flere moskeer og et livlig gateliv, minner Kazan mer om Sentral-Asia enn Europa.
Byens Kreml, som står på UNESCOs verdensarvliste, ble bygget på oppdrag fra Ivan den grusomme, og er den eneste gjenstående tatarfestningen i Russland.
Området består av en rekke historiske bygninger, blant annet Kul Sjarif-moskeen med fire minareter og Maria bebudelseskatedral.
Etter ankomst tar vi byens severdigheter nærmere i øyesyn.
Dag 7, onsdag 16. september Uljanovsk
Om morgenen legger vi til kai vi i Uljanovsk, best kjent som Lenins fødeby.
Fram til 1924 het byen Simbirsk, men til ære for byens store sønn ble den døpt om til Uljanovsk etter Lenins opprinnelige navn, Vladimir Uljanov.
I sentrum av Uljanovsk ligger flere museer, deriblant Lenins minnemuseum. På byrundturen får vi høre mer om byen.
Etter lunsj seiler skipet videre.
Dag 8, torsdag 17. september Samara
Samara er den sjette største byen i Russland – en moderne industriby i umiskjennelig russisk stil med over én million innbyggere.
Like utenfor byen ligger Samarareservoaret, en av verdens største kunstige sjøer.
I 1942 bygget Stalin en stor bunker nær Samara. Den tidligere hemmelige bunkeren ligger 37 meter under bakkenivå, men ble aldri tatt i bruk.
Etter ankomst blir vi med på en byrundtur. Deretter kan de som ønsker bli med på en valgfri utflukt til Stalins bunker.
Dag 9, fredag 18. september Saratov
Neste havn er Saratov, som i Sovjettiden og frem til 1991 var en lukket by for utlendinger fordi det ble produsert militærfly her.
Den første kosmonauten, Jurij Gagarin, kom fra Saratov, og etter sin berømte romferd landet han på et jorde like utenfor byen.
Saratov var tidligere en viktig havneby langs Volga, men etter at jernbanelinjen til Moskva åpnet i 1870 utviklet byens seg mer industrielt.
På byrundturen lærer vi litt mer om byens historie.
Dag 10, lørdag 19. september Volgograd
Cruiset nærmer seg slutten og om morgenen kommer vi til Volgograd, reisens nest siste havn.
Volgograd er en av de mest historisk interessante byene langs Volga.
Byen het tidligere Stalingrad og huskes best for et av de blodigste slagene under andre verdenskrig, som foregikk fra august 1942 til februar 1943.
Slaget om Stalingrad ble et avgjørende vendepunkt for krigen.
Byrundturen inkluderer en stopp på høydedraget Mamayev Kurgan – åstedet for de intense kampene.
I dag er dette et minnested som domineres av den 85 meter høye Moderlandstatuen.
Ettermiddagen er til fri disposisjon. Vi anbefaler et besøk på Panoramamuseet, hvor du kan lære mer om slaget om Stalingrad.
Skipet seiler videre om kvelden.
Dag 11, søndag 20. september Om bord
Vi tilbringer hele dagen om bord mens vi seiler siste etappe mot Astrakhan. Bruk dagen til å fordøye alle inntrykkene fra reisen.
Dag 12, mandag 21. september Astrakhan
Cruisets siste havn, Astrakhan, ligger i Volgadeltaet, cirka ti mil fra Det kaspiske hav.
Byen ble innlemmet i Russland av Ivan den grusomme i 1558 og er en smeltedigel av ulike folkeslag.
I sentrum ligger byens Kreml, med blant annet Maria Himmelfartskatedral, som tsar Peter den store kalte den vakreste katedralen i hele Russland.
Etter ankomst blir vi med på byrundtur.
Avhengig av når skipet ankommer Astrakhan kan du bli med på en valgfri utflukt til naturreservatet i Volgadeltaet etter byrundturen.
Deltaet er et eldorado for naturinteresserte og kjent for sitt rike fugle- og dyreliv. Skipet ligger ved kai i Astrakhan over natten.
Dag 13, tirsdag 22. september Astrakhan–Moskva–Oslo
Etter en tidlig frokost tar vi farvel med skipet og kjører til flyplassen. Vi flyr med Aeroflot fra Astrakhan til Moskva, og derfra videre til Oslo med ankomst om kvelden.
Annonse
Reiseleder og foredragsholder Morten Strand
Morten Strand har jobbet som utenriksjournalist og kommentator i mer enn 35 år, nesten 30 av dem i Dagbladet.
Han har studert statsvitenskap, historie og russisk ved Universitetet i Oslo og Statsuniversitetet i Moskva.
Morten har vært Russland- og EU-korrespondent, og har skrevet en bok som er et byportrett av St. Petersburg, samt boken «Ukraina – grenselandet mellom øst og vest».
Morten Strand bor deler av året i byen i hans hjerte, St. Petersburg.
MS Peter Tchaikovsky 4*
Rederi:Orthodox Byggeår:1981, renovert 2011 Lengde:125 m Passasjerer:205
MS Peter Tchaikovsky er et av de bedre elvecruiseskipene i Russland.
Om bord er det restaurant, to barer, suvenirbutikk, et lite bibliotek, konferanserom, resepsjon og stort soldekk. Interiøret er lyst og elegant.
Det er medisinsk personell om bord.
Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, hårtørrer, TV, minisafe, radio og aircondition. Strømstyrken er 220V.
Vinduet i lugaren kan åpnes. Lugarene er små, men praktisk innredet. Standardlguarene er ca 9 m², enkeltlugarene 7,5 m², og juniorsuitene 14–18 m².
Prisen inkluderer ikke:
Valgfrie utflukter
Drikkevarer
Tips til skipets mannskap, lokale guider og sjåfører på utfluktene
Reise- og avbestillingsforsikring
Tips Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte.
Rederiets anbefaling er cirka fem euro pr. person pr. dag til besetningen om bord, og cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.
Valgfrie utflukter
Med forbehold om hvilke valgrie utflukter som tilbys i løpet av cruiset. Endelig oversikt over valgfrie utflukter blir opplyst om bord på skipet.
Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis og på utfluktene er det ofte mye gåing.
Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.
Pass og visum
Norske statsborgere må ha visum til Russland. Det er den reisendes eget ansvar å sørge for å ha gyldig pass og visum før avreise.
Vista Travel vil ordne med et invitasjonsbrev fra Russland, som må vedlegges visumsøknaden.
I god tid før avreise vil vi sende ut informasjon om hvordan du går frem videre i søknadsprosessen.
Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreisedato.
Vi forholder oss til visumregler for norske statsborgere. Har du annen nasjonalitet må du selv sjekke gjeldende visumregler.
Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden.
Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.
Gjestene refunderes ikke for manglende gjennomføring av program som er forårsaket av force majeure, det vil si forhold som ingen av partene er herre over.
Rederiet vil ordne med alternativt program hvis mulig.
Prisene er basert på valutakurser pr. september 2019.