Når ladehybriden Opel Grandland kjører helelektrisk, tennes et blått lys på framsiden av bakspeilet inne i bilen - altså ut mot trafikken.
Ikke primært for å vise medtrafikantene at her kommer det en dyktig hybrid som kan kjøre nærmere fem mil bare på strøm.
Selv om det opplagt kan være et poeng den dagen strømgående hybrider for eksempel får tilgang til kollektivfeltet, slik de helelektriske bilene får i dag, og det opplagt er en tidvis streng justis i rushtrafikken.
Hovedpoenget med den lysende blå lampen er likevel å ta bilen inn en framtid der det kan bli høyst begrenset hvilke kjøretøy som kan slippe inn i de mest trafikkerte og utslippstunge områdene.
«Geofencing» er godt kjent i andre virksomheter enn bilindustrien, men er blitt aktualisert med ladehybridenes popularitet.
Kort fortalt handler det om å sette opp virtuelle gjerder rundt et avgrenset område – for eksempel et byområde – der det registreres bevegelser inn og ut av området.
For eksempel av en bil.
Annonse
Opplagte fordeler
En lysende blå lampe forteller sensorer og kameraer at det kommer en bil som går på strøm. Den kan passere.
Det er to opplagte fordeler med en teknologi som dette:
Utslippene blir lavere.
Og det blir enklere å premiere en hybrid med ulike insentiver.
Grandland har også en funksjon kalt «e-save», som lagrer opp strøm nettopp til de tidspunktene bilen beveger seg inn områder med restriksjoner.