
Tesla henter SUV-er fra Kina:
Model Y kommer til Norge i august
Har man en ordre med forventet levering av en Tesla Model Y i år, kan man nå fullføre bestillingen og de første kundene vil få bilene sine allerede neste måned, etter det Motor erfarer.
Teslas plan var at alle Europa-leveringer av Model Y skulle skje med biler produsert ved den nye fabrikken som er under oppføring i Berlin i Tyskland.
Imidlertid er arbeidene i Tyskland blitt rammet av store forsinkelser og nå erfarer Motor at det er tatt en beslutning om å gjøre om på planene og ta inn Model Y til Europa fra de fabrikkene som er i drift.
Les flere Tesla-nyheter:
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Produserer bare svart og hvitt:
Slik er Teslas grep for å redde Europa-produksjonen
-
Nybilregistreringene i juni:
Model Y på topp i ny svak måned for bilsalget
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
Tesla-sjefen slår alarm:
– Bekymring for konkurs overskygger alt
-
Tesla-eiere:
– Nei, vi frykter ikke ladekøer
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Klarte ikke åpne Tesla-døren:
Knuste vinduet for å komme seg ut av brennende bil
Mange konkurrenter
Etterspørselen etter den nye modellen skal være høy og mange av konkurrentene er allerede på banen, blant annet Ford Mustang Mach-e, VW ID.4, Skoda Enyaq og Volvo XC40 P8.
Om det skal gå som Elon Musk har annonsert, at Model Y blir verdens mest solgte bil neste år, må det bli fortgang i prosessene.
Teslas Design Studio har blitt oppdatert og der står nå estimert levering i september. Det skal imidlertid ifølge Motors kilder være duket for at de første norske kundene får levering allerede i august.
Dette skal gjelde leveringer til kunder som har bestilt Model Y Long Range AWD som får bilene sine utlevert i det norske markedet.
Henter fra Kina
Even Sandvold Roland, som er Senior Manager, Content and Programs for Tesla i Norge, kan fortelle at bilene vil være importert fra Kina.
– Vi kan bekrefte at bilene som kommer til Norge nå bygges ved vårt nyeste Gigafactory i Shanghai. Tesla produserer biler for vår globale kundebase både ved fabrikken vår i Fremont, California og i Gigafactory Shanghai. Når den står ferdig, vil også Gigafactory Berlin-Brandenburg designe og utforme biler for det globale markedet fra Tyskland, sier Sandvold Roland.
Han forsikrer samtidig at produksjonen følger de samme standardene som Tesla har ved alle produksjonsanlegg.
– Uansett hvilken Tesla-fabrikk eller Gigafactory som produserer bilen din, sikrer Tesla den høyeste kvaliteten og at riktige standarder følges når alle våre produkter produseres. Tesla optimaliserer prosesser, teknologi og spesifikasjoner for å sørge for at eierne våre får de beste bilene, sier Sandvold Roland.
Firehjulsdrift og 505 km rekkevidde
Prisen på denne Model Y med firehjulsdrift og lang rekkevidde er 534.900 kroner.
Levert som 5-seter, med panorama-glasstak og 19-tommers lettmetallfelger som standard, har den en oppgitt rekkevidde på 505 km etter WLTP-syklusene og skal kunne skilte med opptil 1,9 kubikkmeter bagasjeplass med setene nedfelt, inkludert «frunken» foran.
Model Y kan trekke tilhenger på 1600 kilo.
Akselerasjonen fra 0 til 100 skal ta 5,1 sekunder og toppfart er 217 km/t.
Selvsagt har bilen tilgang til superlader-nettverket til Tesla, med mulighet for å lade over 270 km rekkevidde på et kvarter på V3-laderne.
Berlin-modellen kommer senere
Levering av Model Y her i landet fra tredje kvartal betyr at Elon Musk, som var den som sa at Europa skulle forsynes med bilen fra Berlin, må ha ombestemt seg på grunn av forsinkelsene i Berlin.
Når produksjonen der etter hvert kommer i gang, skal det være en oppgradert versjon av bilen som skal produseres.
Blant annet stilles det store forventninger til den nye batterigenerasjonen han presenterte under Battery Day i 2020 - med de større, såkalte 4680-cellene og en batteripakke som er en integrert del av bilens struktur.