REKKER LANGT: Tesla beviser i våre rekkeviddetester at de er gode på å nå langt. Det gjelder fra nå av også virksomhetsbeskrivelsen deres i Enhetsregisteret i Brønnøysund. Foto: Tomm W. Christiansen
Importøren endrer formål:
Tesla med ny rekkevidde-rekord
Tesla i Norge forenkler sitt navn, men absolutt ikke formålet med driften. Språkføringen i det vedtektsfestede formålet er litt tung på juss-labben, og konkluderer med at de heretter skal kunne være «involvert i enhver lovlig virksomhet».
DETTE ER SAKEN: Den norske Tesla-importøren endret i forrige uke juridisk navn og formål.
Det er bransjenettstedet Bilnytt.no som har lagt merke til den nye formålssetningen i Enhetsregisteret.
Setningen er nemlig rekordlang. Den inneholder hele 157 ord – 1122 tegn uten mellomrom.
For den som strever seg gjennom hele setningen, kan det virke som det ikke først og fremst er bil Tesla skal holde på med, men alt mulig annet.
Elbil kan de uansett – det beviste de nok en gang med to pallplasser i Motor og NAFs store rekkeviddetest der Tesla Model S kom hele 645 kilometer på en lading.
Fjerner «Motors»
Tesla ble registrert i Norge første gang 3. november 2011 og Tesla Motors Norway AS stiftet 25. august samme år.
Navnet er nå forenklet til Tesla Norway AS.
Formålet er derimot voldsomt utvidet.
Tidligere het det at selskapet hadde som formål: «Import og salg av elektriske kjøretøy. Herunder service for elektriske kjøretøy, samt salg av deler, tilbehør og utstyr», altså i hovedsak salg og service av elbiler.
Les også: Tyskernes Tesla-trussel slår ikke Model S
Det nye vedtektsfestede formålet er ganske annerledes.
Det lyder nå nemlig – i sin helhet:
«Å importere, distribuere, selge, yte service, vedlikeholde og reparere elektriske biler (inkludert levering av erstatningsbiler gratis og mot betaling (utleie)) og stasjonære energilagringssystemer og utstyr, energiproduksjonssystemer og utstyr, inkludert solcellepaneler, solenergielektriske systemer, og/eller andre teknologier som kan konvertere solenergi og generelt andre energiproduksjonssystemer, relaterte produkter, relaterte deler, tilbehør og varer og å utvikle, eie, operere, kjøpe, selge, vedlikeholde, utforme, konstruere, anskaffe, oppføre, installere og idriftsette stasjonære energilagringssystemer, energiproduksjonssystemer og utstyr (enten direkte eller gjennom enheter dannet særskilt for å eie slike eiendeler), inkludert, men ikke begrenset til, solceller, paneler, solenergielektriske systemer, og / eller andre teknologier som kan konvertere solenergi; og enhver relatert tjeneste, funksjon eller evne knyttet til et slikt element; samt å selge og kjøpe varer knyttet til nevnte systemer og utstyr, elektrisitet og å selge elektriske nettjenester (inkludert, men ikke begrenset til, kontroll og utsendelse av utplasserte masseenergilagringssystemer, så vel til boligformål som kommersielle formål); og videre å være involvert i enhver lovlig virksomhet.»
Følger «masterplan»
Til Motor forklarer Tesla-importøren ved kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland endringen slik:
– Tidligere i juni endret Tesla sitt virksomhetsnavn i Norge. Vi fjernet «Motors» fra vårt virksomhetsnavn, og vil fremover kun hete Tesla Norway AS. Endringen er i tråd med vår globale strategi, som er beskrevet i Master Plan, Part Deux på våre nettsider.
– Vi presiserer for ordens skyld at vi ikke gjør umiddelbare endringer i vårt produkt- eller tjenestetilbud i Norge. Navneendringen og oppdateringen av virksomhetens formål gjøres rent administrativt for å speile vårt amerikanske morselskap, fortsetter Roland.
Overgang til bærekraftig energi
– Da Tesla ble grunnlagt i 2003, var målet først og fremst å lage enestående elektriske biler. Tesla har satt standarden med modeller som ikke bare er verdens beste og mestselgende elektriske biler, men også blant de tryggeste på veien. Blant annet har Model 3 blitt kåret til årets bil, folkets favoritt og årets beste bilkjøp i Norge.
– I dag er Teslas misjon å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi. Globalt jobber Tesla ikke bare med transport, men også med produksjon og lagring av bærekraftig energi. Tesla tilbyr for eksempel ulike løsninger for solcellepaneler, og industrielle løsninger for energilagring. Selskapets misjon var opprinnelig å akselerere verdens overgang til bærekraftig transport, men ble etterhvert endret til å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi. Derfor endret også morselskapet vårt navn fra Tesla Motors, Inc. til Tesla, Inc. i 2017, og nå har vi altså gjort en tilsvarende endring i Norge, avslutter Roland.