FØRSTE EL-MINI: Heleelektriske Mini Cooper SE kan nå reserveres i Norge. I framtiden vil modellnavnet Mini trolig bare knyttes til helelektriske biler. Foto: MINI

Varsler radikale endringer for Mini:

Alle modeller blir elektriske

Kommende generasjon Mini blir redusert til tre modeller. Og alle blir elektriske.

Publisert Sist oppdatert

Det er det amerikanske magasinet Automobile som rapporterer om planene som nå skal være lagt av Mini-ledelsen i BMW-konsernet.

Modellene som kommer i 2023 vil erstatte dagens Mini Cooper SE, som i disse dager lanseres i elektrisk utgave, en mindre Mini tilpasset det kinesiske markedet, samt en elektrisk versjon av den lille SUV-en Countryman. 

Bilene skal bygges på en felles plattform, utviklet i samarbeid med kinesiske Great Wall Motors, og har fått navnet Project Grizzly.

Bilene vil få batterikapasitet på enten 35 eller 50 kWt. 

Les også: Dette er de beste elbilene

Den elektriske Mini Cooper SE, som nå kan reserves for 10.000 kroner, og som kommer på veiene i slutten av året, har til sammenlikning en batteripakke på 32,6 kWt. Det skal gi en teoretisk rekkevidde på 235 kilometer.

Peter Schwarzenbauer, som har ansvaret med å lansere dagens el-Mini-på markedet, har tidligere overfor Automotive News påpekt viktigheten av at Mini finnes i flere utgaver, både med ren fossilmotor, som ladbar hybrid og som elbil, all den tid man ikke vet hvor fort elektrifiseringen av bilparken går.

Men ting kan tyde på at både han og resten av Mini-ledelsen har tilpasset seg tempoet og finjustert kompasset etter at disse uttalelsene falt.

Det spekuleres også om større deler av produksjon og salg skal tilpasses det kinesiske markedet, slik Daimler har gjort med sine små Smart-modeller.

Les også: Slik stemmer bilistene