NØLER I DØRA: Elbilsalget dabber av i Kina, selv om Model 3-produksjonen kan få fart på salget i denne Tesla-butikken i Shanghai. Foto: Peter Raaum

Fall i Kinas elbilsalg:

Legger vekk gulrota, tar frem pisken

Kinas elbilsalg stuper etter at subsidiene ble strammet inn i juni. Nå blir støtteordningen erstattet med et system som tvinger bilprodusentene til å lage lavutslippsbiler – enten de vil eller ikke.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kina er verdens i særklasse største bilprodusent, med omlag en tredjedel av den globale produksjonen.

Salget av elektrifiserte biler steg med 59 prosent i Kina i første halvår, men falt så med 27 prosent fra juli til oktober etter at subsidiekranen ble skrudd til.

Bildet kompliseres noe av at hele bilmarkedet i Kina faller etter mange år med ellevill vekst, men det er ingen tvil om at det er brått slutt for norske tilstander på subsidiefronten.

Myndighetene har allerede strammet til og fjernet subsidiene for biler med under 250 km rekkevidde.

Men fallet man nå opplever møtes ikke med at gulrøttene hentes tilbake fra skapet. 

Istedet lanseres et system som tvinger produsentene til å lage en viss andel elbiler, enten de vil eller ikke.

Les også vår dokumentar om kinesisk bilindustri

Rammer utenlandske

Systemet har likhetstrekk med nullutslippsprogrammet som myndighetene i California har innført: Selskapene får poeng etter en ordning der nullutslippsbil gir opptil fem poeng, ladehybrider gir to, og bensin- og dieselbiler ett poeng. 

I selskapets samlede produksjon må poengene fra lavutslippsbilene utgjøre minst 12 prosent, et prosentkrav som trolig bare vil øke.

Veldig mange av Kinas 169 nasjonale bilprodusenter lager allerede elektriske biler, om enn kvaliteten ofte er dårlig.

Det nye systemet kommer med en kinesisk tvist: Det rammer først og fremst utenlandske produsenter, fordi disse i mindre grad har fått fart på produksjonen av lavutslippsbiler.