FRIHETSFØLELSE: Bobilene blir mer og mer populære. Men de svikter i krasjtest.

Se filmen med bobil i krasjtest:

Slår alarm om bobiler i kollisjonstest

Sommerferien har begynt for mange og med rekordmange som legger ferien til Norge, er interessen for å kjøpe eller leie bobil enorm. Men hvor trafikksikre er bobilene?

Publisert Sist oppdatert

Bobiler

  • En krasjtest av bobiler, gjennomført av Trafikverket, Sveriges svar på Statens vegvesen, ga i fjor nedslående resultater.
  • NAF og Trygg Trafikk i Norge advarer.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser at antall registrerte bobiler i Norge er doblet på ti år.

I år, med koronakrisen som har medført en voldsom økning i andelen nordmenn som ferierer i eget land, har etterspørselen etter disse «hotellrommene på hjul» økt ytterligere.

Det svenske Trafikverket gjennomførte i fjor en kollisjonstest av bobiler. Den avslørte en foruroligende mangel på beskyttelse ved frontkollisjoner.

Halv- og helintegrert

To typer bobiler ble testet; den ene er en halv-integrert modell der førerdelen kommer fra bilprodusenten og resten fra en påbygger.

Den andre er en helintegrert type, der hele kupeen er bygd av bobil-produsenten.

Begge bobilene er bygget på det vanligste fabrikatet av chassis, som ifølge Trafikverket brukes av 84 prosent av bobilprodusentene.

Se videoen fra Trafikverket:

KOLLAPS I KOLLISJON: Slik gikk det i det svenske Trafikverkets test.

Krasj i 64 km/t

Testen Trafikverket gjennomførte med bobilene tilsvarer prosedyrene Euro NCAP benytter når de tester personbiler. Det vil si at de frontkolliderer i 64 kilometer i timen mot en barriere som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy av samme vekt.

– Det er en tøff test som dessverre tilsvarer et kollisjonsscenario som ikke er uvanlig på våre veier, sier Matteo Rizzi, trafikksikkerhetsanalytiker i det svenske Trafikverket.

Resultatene var nedslående. Ingen av bobiltypene hadde en konstruksjon som kunne beskytte fører eller passasjerer ved en kollisjon.

- Har ikke eget testsystem

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til Motor:

- BRUK DEN TIDEN DET TAR: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

- Det stilles ikke krav til kollisjonssikkerhet i bobiler, slik det gjøres for personbiler. Det er ikke et eget testsystem for dette. De europeiske kravene som finnes gir krav til blant annet at alt inne i bo-delen skal være festet, det vil si sånne ting som kjøleskap, seng og så videre.

- Det er også krav til seter og setebelter. Derimot finnes det ikke samme krav til testing av front- og sidekollisjon som for personbiler, poengterer Sødal.

- Derfor er det viktig å ha dette i bakhodet for alle ferske bobilister. Avpass farten og bruk den tiden det tar for å komme frem til målet, avslutter han.

Stor risiko for å dø

- Resultatet av Trafikverkets tester viser stor risiko for å omkomme i en frontkollisjon, sier Matteo Rizzi.

- Bobilenes konstruksjon er ikke tilstrekkelig beskyttende for fører og passasjerer ved en kollisjon. En forklaring er at bobilene har en relativt kort deformasjonssone i forhold til vekten, sier han.

- Føreren har i kollisjonstestene med begge modeller en svært høy risiko for å omkomme eller bli alvorlig skadet, understreker Rizzi.

Den halvintegrerte bobilen gir noe bedre beskyttelse enn den helintegrerte, men fortsatt langt unna beskyttelsen en moderne personbil gir i dag.

Alle i bilen risikerer dessuten alvorlige skader forårsaket av innredning som løsner under kollisjonen.

Tyngre og større

- Testene fra Sverige viser at sikkerheten i en bobil er betraktelig dårligere enn i vanlige personbiler, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Bobilen gir stor frihet til å reise hvor man vil når man vil uten å måtte planlegge for mye. De minste bobilene, som kan kjøres med vanlig personbilførerkort, kan veie opp til 3500 kilo.

Dette er for mange mye tyngre enn den bilen de er vant til fra før.

ADVARER: Bård Morten Johansen er seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

– Å kjøre bobil kan sammenliknes med å kjøre en liten lastebil, eller en stor minibuss. Den tar mer plass både i bredde og lengde og sikkerhetsmarginene blir mindre, spesielt på smale tofeltsveier.

Derfor er det viktig å tenke gjennom hvordan du kan gjøre kjøringen sikrest mulig, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Dette er Trygg Trafikks råd til deg som skal på bobilferie:

  • Før du kjøper bobil, må du sette deg inn i sikkerhetsutstyret til kjøretøyet.
  • Vær like opptatt av kjøreegenskaper som du er av interiør.
  • Hold alltid fartsgrensen, kjør defensivt og vær oppmerksom.
  • I en bobil har vi ofte med mange gjenstander som kan bli livsfarlige i en kollisjon.
  • Alt i bilen må festes godt fast under kjøring, også barn.
  • Ta bort bordet hvis du har passasjerer bak. Vær bevisst din egen kjørestil.
  • Når du kjører bobil, er det ekstra viktig at du har full konsentrasjon om kjøringen.