MOT SLUTTEN: Tiden er snart ute for VW Golf – her i alle åtte generasjoner – på de norske bestselgerlistene.

Elbiler og SUV-er danker ut gamle bestselgere:

Her er «Folkevognene» som forsvinner

18 ganger har VW Golf vært Norges mest solgte bil. Det blir ikke 19. Mange gamle favoritter er på vei ut. Her er 10 folkekjære biler du må se stadig lengre etter.

Publisert Sist oppdatert

Bilparken er i kraftig endring.

Nå er det SUV og elbil som er stikkord for dagens bilkjøpere, og i planene fra de store bilprodusentene er mer av det samme.

Selv VW Golf vil rase på salgslistene i Norge, når e-Golf snart går ut av produksjonen.

Her er 10 gamle storheter som står for fall:

Ford Mondeo

  • Modellen som erstattet Sierra i 1993 har først og fremst blitt borte i etterspørselen etter SUV-er, men kunne levd bra noen år til med mer moderne drivlinjer - som for eksempel den gamle konkurrenten Passat har. Nest mest solgt i 2008, 116. mest solgte i år.
FORD-VANDLINGEN: Fra 2. plass til 116. plass på nyregistreringslistene på bare 12 år for folkekjære Ford Mondeo.

Volkswagen Touran

  • Selve symbolet på de familievennlige flerbruksbilene, selv om Opel Zafira var tidligere ute. Norges 6. mest solgte bil i 2004 og stabilt høyt på listene i en årrekke. Det kryr av brukte Touran i trafikken. Men nybilsalget er nærmest dødt. 104 plass på registreringslistene.
PRAKTISK: Med sitt funksjonelle og kompakte karosseri med plass til sju, ble VW Touran en stor familiefavoritt. Her er en av de nyeste modellene, 2015-utgaven.

Nissan Qashqai

  • Skapte et nytt marked da den kom som en kompakt SUV i «Golf-klassen» med forhjulstrekk eller firehjulsdrift - og etter hvert også en forlenget utgave med sju seter. Norges 4. mest solgte bil så sent som for 10 år siden. På 55. plass nå.
TRENDSETTER: Nissan Qashqai skapte sin egen klasse da den kom med sitt SUV-preg og muligheten for bare tohjulstrekk.

Honda CR-V

  • Svært populær representant for de folkelige SUV-ene fra primært Japan, trenden Toyota dro i gang med RAV4. Praktisk og pålitelig modell som var blant landets mest populære i mange år, og helt oppe på 9. plass i 2007. Svært populær i USA, men for høye priser og for få forhandlere her hjemme - og 106 .plass på registreringslistene i dag.
PRAKTISK: Mange falt for Honda CR-V, en meget praktisk, kompakt og problemløs firehjulstrekker. Avbildet en 2003-modell.

Opel Astra

  • Opels kandidat i den såkalte «Golf-klassen» konkurrerte i en årrekke med modeller som Ford Focus og Toyota Auris om å komme nærest mulig modellen som ga navn til klassen. Så sent som i 2005 var Astra Norges 7. mest solgte bil. I dag? Nummer 131.
TROFAST: Opel har mange lojale kunder, og Astra - som erstattet rekka med Kadetter i 1991 - har vært en favoritt for mange av dem.

Toyota Avensis

  • En av nordmenns favorittbiler gjennom 20 år, med nærmere 70.000 solgte eksemplarer. Det kryr av dem i trafikken. Mest solgt i 2004, og nest mest solgt både i 2003 og 2009. Men en av få Toyotaer uten hybridteknologi - og etter hvert i en skvis mellom rimeligere og nesten like store Auris og SUV-en RAV4. Ut av produksjon i 2018.
SISTE REIS: Toyota Avensis var en suksess i Norge i mange år, spesielt med dette karosseriet.

Volkswagen Golf

  • Folkebilen over alle folkebiler, Norges mest solgte i 18 år . Litt tidlig å si at den er blitt borte, men den blir. Det kryr jo av elektrifiserte versjoner, men fra og med i vinter stopper e-Golf-produksjonen. Da er det bare fossile Golfer igjen. Og de selges knapt i Norge. Av 4035 solgte Golf så langt i år, er bare 117 bensin eller diesel.
TIDENES SUKSESS: Åttende generasjon Golf med hele slekta tibake til tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar. Men i Norge har Golf vært bestselger for 18. og siste gang.

Volvo V70

  • Tenk: For bare 10 år siden var dette Norges nest mest solgte bil, med en liten fransk dieselmotor på 109 hester - etter hvert oppgradert til mer heftige 115 - forhjulstrekk og manuelt gir. I dag er Norges mest solgte Volvo tungt elektrifisert, med automat, firehjulsdrift og tre ganger så mange hester. Mange vil hevde dette var den siste ekte Volvoen, akkurat som mange sa da 240 ble borte... Ut av produksjon etter 20 år i 2016.
BESTSELGER: Takket være det norske avgiftssystemet, ble en stor og komfortabel V70 en rimelig bil med en liten fransk dieselmotor på 109 hester under panseret. Her er V70-generasjonen før den store bestselgeren.

Mazda 6

  • Har preget det norske trafikkbildet siden introduksjonen tidlig på 2000-tallet. 10. mest solgte bil i 2003, og ellers stabilt inne blant landets 20 mest solgte biler i en årrekke. Men slukt av SUV-etterspørselen, ikke minst av konsernsøsken CX-5. Bare 15 biler er solgt så langt i 2020. Det gir en 167. plass.
TROFAST: Mazda 6 solgte best første halvdel av 2000-tallet, men solid bra i en årrekke - dog litt i skyggen av Passat, Avensis og Mondeo.

Ford Fiesta

  • Hadde sin storhetstid før våre statistikker fra de siste 20 årene. Men navnet er legendarisk, på linje med VW Polo. Så sent som i 2010 var Fiesta landets 10. mest solgte bil. Kom i ny og attraktiv utgave for to år siden, men sjanseløs mot elbiler i samme størrelse. Bare 142 biler solgt i 2020 gir en 80. plass på listene.
LEGENDE: Ford Fiesta av første generasjon flankert av Henry Ford av tredje generasjon. Sønnesønnen til grunnleggeren var administrerende direktør og styreformann i Ford i en årrekke.

Disse selger mest

  • Dette er de 10 bilene det er solgt flest av ved utgangen av juli:
  • 1. Audi e-tron
  • 2. Volkswagen Golf
  • 3. Hyundai Kona
  • 4. Nissan Leaf
  • 5. Mitsubishi Outlander
  • 6. Tesla Model 3
  • 7. Skoda Octavia
  • 8. Renault Zoe
  • 9. Mercedes-Benz
  • 10. BMW i3

Kilde: OFV