LANSERINGSKLAR: Skodas nye elektriske SUV, Enyaq, baseres på konseptbilen «Vision iV». Utseendet blir svært likt konseptbilen.

Enyaq kommer til Norge i høst:

Vi har kjørt Skodas «hemmelige» el-SUV

DUBLIN (Motor): Noen få norske motorjournalister har i disse dager kjørt Skodas første helelektriske SUV for første gang. Bilen er kraftig maskert både utvendig og innvendig, men oppleves ellers i stor grad som en ferdig produksjonsmodell.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Skodas helelektriske SUV har fått navnet Enyaq – og blir SUV-versjonen av bilen du ser på bildet til denne saken. 

Selve seansen i landlige omgivelser utenfor Dublin, ble styrt av stramme retningslinjer for hva vi kan få lov til å publisere av tekst og bildes så tidlig i produksjonsprosessen.

Mobiltelefoner ble konfiskert før prøvekjøring og produktpresentasjoner fra ingeniører og teknikere.

I tillegg måtte vi undertegne tre ganger på kontrakter der vi aksepterer at Skoda bestemmer når våre inntrykk skal tilflyte offentligheten.

Derfor må vi nøye oss med et bilde av konseptbilen, kalt «Vision iV» til denne saken – selv om vi også fikk anledning til å se en umaskert versjon av den hemmelige SUV-en noen sene nattetimer.

Gleder seg

Det er uansett ikke noen hemmelighet at bilen vi har kjørt, er en SUV-versjon av konseptbilen. Og at den har fått navnet Enyaq. 

Det er med andre ord ganske opplagt at Enyaq ligger nære konseptbilen du ser på bildet både i form og innhold.

Inntrykket underbygges av Skoda-direktør i Norge, Thomas Meiner. Han har vært med på prøvekjøringen i Dublin. Og selv om han naturligvis vet mer om denne bilen enn de aller fleste, var dette første gangen han fikk se og prøve bilen.

– Vi har fått bekreftet ting her borte som gjør at vi gleder oss enormt til å dele dette med folk, sier han med et stort smil.

ELEKTRIFISERT: Enyaq får vi foreløpig ikke publisere bilder av, men Skoda har gode elektriske representanter i Citigo-e og Superb som ladehybrid.

Tradisjonell Skoda

Stikkordene her er de samme som vi ofte bruker når vi omtaler en Skoda: Plass, praktiske løsninger – og de siste årene også design.

– Jeg kan vel love såpass at Enyaq vil levere på det Skoda tradisjonelt har vært gode på, sier Meiner.

Pris har også vært et fortrinn for Skoda. Men det er naturligvis for tidlig å si noe om dette allerede nå. Konkurrentene er uansett ikke mange når Enyaq kommer på markedet siste kvartal i år. Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y er de to eneste opplagte – og etter hvert Volkswagen ID.4, som det nylig er vist «spionbilder» av og som har nøyaktig samme karosseri som Enyaq.

Enyaq er bygd på Volkswagens dedikerte elbilplattform, kalt MEB – som også er grunnlaget for VW ID.3. Akselavstanden blir dermed den samme. Men høyden og overhengene foran og bak, er naturligvis langt større på Enyaq.

Tre batteripakker

Volkswagen har tidligere kommunisert at MEB-plattformen leveres med tre batteripakker på henholdsvis 55, 62 og 82 kWt.

Rekkevidden her kan generelt stipuleres til henholdsvis 30, 40 og 50 mil. For bilene med firehjulsdrift kan man trekke fra tre-fire mil på grunn av høyere vekt. I utgangspunktet har Enyaq bakhjulsdrift.

Hengerfeste blir tilvalg, det samme blir trolig hjul i dimensjoner opp til 21 tommer. Konseptbilen «Vision iV» har bagasjevolum på 550 liter. Det er naturlig at Enyaq får noen liter mer som femseter – og vesentlig mer opp til taket.

Men kjøreinntrykkene av en årets mest spennende nykommere må vi altså komme tilbake til.