STØDIGE VALG: Sjefen for salg og marketing i Volkswagen, Jürgen Stackmann, sier at e-Golf aldri ble en fullverdig elbil, og at det var enkelt å vrake den til fordel for ID.3. Foto: Volkswagen AG

VW-sjef Jürgen Stackmann til Motor:

– Det var enkelt å kutte ut e-Golf

Med åttende generasjon Golf forsvinner også den helelektriske Golfen. For Jürgen Stackmann og kollegaene i VW-ledelsen var det lett å parkere norgesfavoritten for godt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nye Golf hadde verdenspremiére torsdag. Den kommer verken som helelektrisk eller som tredørs.

Motor møtte sjefen for salg og marketing i Volkswagen et par timer før verden fikk se den åttende generasjonen av Golf i Wolfsburg. 

På spørsmål om vurderingene som ble gjort rundt vrakingen av bilen som ved utgangen av september faktisk var Norges nest mest solgte, er han svært oppriktig.

– Folk elsket e-Golf, men sannheten er at den ikke kunne fullbyrde potensialet i en elbil, fastslår han.

Dermed ble den ikke en fullverdig elbil. Og en Golf som ikke føles fullverdig, er heller ikke en ekte Golf.

– e-Golfen klarte ikke å yte en Golf full rettferdighet. Det var enkelt å kutte ut e-Golf, den beslutningen tok vi veldig raskt, understreker Stackmann.

Les også: VW Golf kommer til Norge med to ladehybrider

TAR UT KONTAKTEN: VW e-Golf ble så sent som for et år siden kåret til de beste nybilkjøpet av Motor, og er for tiden Norges nest mest solgte bil. Men nå stanser produksjonen.

Tror ikke på savn

Men VW-sjefene hadde selvsagt ikke vært så kyniske i prioriteringene om de ikke hadde vært trygge på at de hadde et enda bedre produkt å tilby:

ID.3 med 204 hester, 420 kilometer rekkevidde og en startpris på 330.000 for en velutstyrt versjon, kommer til norske kunder på forsommeren 2020.

Etter spesifikasjonene å dømme, vil ingen komme til å savne e-Golfen.

ID.3 blir den første av en rekke modeller på en egen dedikert elbilplattform fra VW. De neste årene vil det komme nyheter fra disse produksjonslinjene hver femte måned. VW tok tidlig signalene fra en kundemasse i kraftig bevegelse.

– Europa vil ha elektriske kjøretøy, ikke minst vil dagens unge kjøre elektrisk. Og de vil ha tryggheten i form av en stor produsent og et stort nettverk. Det får de når vi nå har samlet alle våre elektriske kjøretøy på en egen plattform, sier Stackmann.

Les også: Gled dere, folkens!

Norge nest største marked

Han smiler når han snakker om Norge. Nasjonen som er blitt både pionér og prøveklut for verdens elbilprodusenter.

Og som også i uoverskuelig framtid vil være en maktfaktor når antallet biler skal fordeles rundt på markedene.

– Norge er vårt nest største marked i Europa. Bare Tyskland er større. Norge vil få et stort volum av ID.3, det kan vi love.

Stackmann påpeker at nesten alle produsenter også er i ferd med å få på plass ladehybridløsninger i sine modeller, for å tilfredsstille EU-kravene til utslipp som trer i kraft fra 1. januar 2020.

Som første modell i verden, kommer Golf faktisk med to ulike ladehybrider, en på 204 hester og en på 245 hester.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

ETTERKOMMEREN: ID.3 kommer til Norge på forsommeren 2020. Startprisen på de første utgavene blir 330.000 kroner.

Den tredje milepælen

Stackmann tror ladehybridene har en lysere framtid enn mange spådde for kort tid siden. De gode eksemplene ser han hver dag.

– Mange som jobber her på VW-fabrikken i Wolfsburg, bor i Braunschweig, som er fire mil unna. Hvis de kan lade hjemme og på jobb, så kjører de i praksis utslippsfritt til og fra jobb. Og ellers slipper de å bekymre seg for rekkevidden. For svært mange vil dette være den beste løsningen, sier han.

ID.3 er blitt kalt den tredje milepælen i Volkswagens historie. Den første er «bobla», den andre er Golf. 

Og nå skal altså Golf og ID.3 produseres samtidig.

– Det blir to parallelle løp med to nøkkelbiler for framtiden, men samtidig har de opplagte ulikheter, sier Stackmann.

Les også: Kjell Sverre fikk bobil-sjokk!

Historisk ballast

Selve drivlinjen er én av dem. Den historiske ballasten en annen. 

Stackmann forteller om respekten og ærefrykten man opplever når et 45 år gammelt ikon som Golf skal lanseres som ny modell.

– Du skal få med deg generasjonene som har vokst opp med Golf, men også de unge, som elsker den nye teknologien. Det har vært denne modellens styrke i alle år, at den tar vare på alt folk elsker med Golf, samtidig som den tar med seg den nye teknologien og ligger helt framme i utviklingen, sier Stackmann.