KOBLER PÅ: Ladehybriden 530e xDrive kan få helelektrisk selskap.

Neste X1 og 5-serie blir elektrisk:

BMW bekrefter nye elbiler

El-SUV-en iX3 er nå i produksjon og i4 nærmer seg. Men elektrifiseringen i München stopper ikke der. Helelektrisk X1 og 5-serie kommer.

Publisert Sist oppdatert

BMW elektrifiserer

  • BMW skal ikke basere sine elbiler på en dedikert plattform, men tilbyr samme modell med flere ulike drivlinjer.
  • Etter elbilene iX3, i4 og iNext (egentlig navn ukjent), vil det også komme elbilversjoner av X1 og 5-serie, samt 7-serie.

Det er ikke så lenge siden BMW bekreftet at den neste generasjonen 7-serie kommer som elbil.

Den vil for øvrig også tilbys som ladbar hybrid.

Denne uka annonserte den bayerske premium-produsenten overfor mediene at selskapet skal ha 25 elektrifiserte modeller på veien innen 2023 – noe som egentlig er en bekreftelse på tidligere uttalelser.

Innenfor rammene av den såkalte «Power of Choice»-strategien, ligger det i kortene at neste generasjon av SUV-en X1 og den prestisjetunge 5-serien, også vil få sine elektriske avleggere.

CO2-reduksjon i fokus

Det presiseres ikke hvilke batteristørrelser det blir snakk om, ei heller nevnes noe om ytelser.

Det er imidlertid nærliggende å tro at gjenbruk vil finne sted i stor utstrekning og at vi vil finne igjen mye av det tekniske fra iX3 og kommende i4, samt iNext.

De to modellene nevnes spesifikt i den oppdaterte og detaljerte planen BMW har for å redusere CO2-utslippene med en tredjedel per produserte bil innen 2030, med andre ord moderat ambisiøst.

Planen inkluderer riktignok dessuten konkrete tiltak for å redusere utslippene fra produksjonsanleggene, samt krav til utslippsreduksjoner hos underleverandørene.

Valgets kraft

Power of Choice er en måte å uttrykke at BMW fortsatt satser på modulære plattformer som kan benytte ulike drivlinjer.

Det betyr at modellene vil tilbys med valget mellom bare forbrenningsmotor, såkalte mild-hybrider med 48-voltssystemer, ladbare hybrider eller elbiler.

Med andre ord er ikke oppfordringene fra bedriftsrådet om å utvikle en egen, dedikert elbilplattform slik BMW gjorde for iX3, tatt til følge.

Det skal ha vært ulike meninger i ledelsen angående denne strategien, men det ser nå ut til at linjen ligger fast.

Mål: Utslippsfri bykjøring for hybridene

Angående de ladbare hybridene går tendensen mot større batteripakker og lengre rekkevidde enn før, samt såkalte «geofencing»-løsninger. Disse er GPS-styrte og går ut på at bilen automatisk kan gå over i elektrisk modus når den kommer til tettbygd strøk.

Det vil nemlig komme krav fra stadig flere europeiske byer om at man i visse områder, ofte i bykjernen, kun får lov til å kjøre utslippsfritt.

Foreløpig har BMW utviklet slik geofencing for 80 byer i Europa og kommer til å fortsette å utvide tilbudet.