NÅ SKAL DU HØRE…: VWs konsernsjef Herbert Diess intervjuet under lansering av ID.3.

Elbil-sjefen slutter i Volkswagen:

VWs toppsjef varsler total omstilling

Volkswagens toppsjef Herbert Diess tar bladet fra munnen i et brev til sine 670.000 ansatte og varsler en total omstilling av bilindustrien i løpet av 10 år. Samtidig har VWs elbilsjef sagt opp sin stilling.

Publisert

Diess publiserte nylig en særdeles åpenhjertig post på sin LinkedIn-side om hvilke utfordringer – og forpliktelser – som venter verdens største bilkonsern.

Én ting er å omstille selve symbolet på klassisk tysk bilindustri, noe annet å kunne møte forventninger i et marked hvor nullutslipp og ny teknologi stiller helt nye krav fra forbrukerne.

– Vår bilpark står for omtrent en prosent av det globale CO2-utslippet. Bare av den grunn har vi et spesielt ansvar når det gjelder å bekjempe klimaendringer. For å redusere klimaendringene, må vi elektrifisere drivlinjene, skriver Diess.

I dét arbeidet har Thomas Ulbrich vært en nøkkelperson i Volkswagen-systemet, men nå har elbilsjefen varslet at han forlater konsernet neste år. Tyske medier har lenge spekulert i hans avgang, uten at det har kommet håndfaste opplysninger om relasjonen mellom Diess og Ulbrich.

En talsperson for konsernet opplyser at Ulbrich slutter av private årsaker, etter en periode med ekstrem arbeidsbelastning.

TAKK OG FARVEL: Forbundskansler Angela Merkel med Herbert Diess og Thomas Ulbrich under åpningen av den nye VW-fabrikken i Zwickau i fjor. Nå slutter Ulbrich i Volkswagen.

Historisk endring

Med eller uten Ulbrich kommer elbil-skiftet til å bli avgjørende for Volkswagens fremtid, i følge Diess.

– Den globale transformasjonen i vår bransje vil ta omtrent ti år – med eller uten Volkswagen, skriver han – og er tydelig på hva som venter:

– Volkswagen må endre seg fullstendig: Fra å være en samling verdifulle merker som lager produkter med suverene forbrenningsmotorer til å bli et digitalt selskap som drifter millioner av mobilitetsenheter over hele verden. Verdens største bilprodusent gjennomgår for tiden den mest omfattende transformasjonen i økonomisk historie, skriver Diess.

Rammebetingelse beskriver han slik:

11 millioner solgte kjøretøy årlig, 12 ulike merkevarer, 670.000 ansatte, over 50 prosent familieeierskap, 20 prosent eid av forbundsstaten Niedersachsen, innflytelsesrike fagforeninger og aksjonærer med et bredt spekter av interesser.

Trippel-strategi

Etter at han fikk dieselskandalen i fanget rett etter at han tiltrådte i 2015 har han definert en strategi i tre faser, hvor den første nå nærmer seg slutten – med utvikling av en plattform skreddersydd for elektriske biler, en plattform som kunne brukes for biler av ulik størrelse og masseproduseres for alle merkene i konsernet.

I 2021 kommer 10 helelektriske biler på denne MEB-plattformen.

Og hovedspørsmålet for neste fase er ikke noe enklere: «Hva må vi oppnå de neste seks månedene for å hente inn Teslas teknologiske forsprang innen 2024?»

Tatt i betraktning de store programvareproblemene VW har hatt med introduksjonen av ID.3 kan utfordringen virke voldsom.

Mobilitet på topp

Men svaret fra Diess er mer av samme medisin:

– Vi skal utvide programvarefunksjonene enda raskere, og samle disse hos Audi under ledelse av Markus Duesmann og Artemis-prosjektet, en enhet som ligger utenfor de eksisterende bedriftsstrukturene.

Og det kommer mer omstilling.

Mye mer, lover Diess:

– Fremtiden for bilen er spennende og fascinerende, om ti år har vi selvkjørende biler. Det er et enormt nytt område og vil skape en rekke nye muligheter. For eksempel vil det gi barn og mennesker med sykdommer en helt ny dimensjon av mobilitet. For mange selskaper vil reisen til dette målet være utfordrende. Det vil det absolutt være for oss i Volkswagen, men vi bør se på transformasjonen som en mulighet. Om ti år vil det mest verdifulle selskapet i verden være et mobilitetsselskap igjen, avslutter Diess – uten mer enn å antyde at det selskapet kan hete Volkswagen.