GODE RÅD: Stadig flere brukte elbiler kommer for salg. Det gir muligheter for gode kjøp, men det er viktig ting å passe på. Foto: Geir Olsen

Fordeler og ulemper med brukt elbil:

Dette må du passe på ved kjøp av brukt elbil

Nissan Leaf, Tesla Model S og BMW i3 har alle skrevet viktige kapitler i elbilhistorien. Men hvordan blir historien om bilene når de er blitt tre-fire år gamle? Og er de gode bruktbilkjøp?

Publisert

– Det er i hvert fall utrolig mye å velge blant noen få år gamle elbiler nå, sier Geir Kristoffersen, daglig leder i analyseselskapet Rødboka, som beregner bruktbilpriser for blant andre bilforhandlere og finansinstitusjoner.

– Skal eierne få solgt disse bilene, så har man ikke så mange andre virkemidler enn pris og nærhet til kjøper. Prisfallet på en Nissan Leaf er for eksempel på 56 prosent, sammenliknet med nybilprisen i 2015. Det er et prisfall på nivå med tradisjonelle biler, sier Kristoffersen.

Les også: Så mye oftere krasjer elbil-sjåfører

For folk flest

Nettopp denne bilen, Nissan Leaf, ble elbilen for folk flest. Tesla Model S ble elbilen for fiffen. BMW i3 ble for dem som falt for designet.

Litt forenklet formulert.

Sjekk våre omtaler av de tre modellene her:

Nissan Leaf: Vær obs på bruktimport

Tesla Model S: Himmel og helvete

BMW i3: Pass på 2016-skillet

Sammen med Renault Zoe er dette de fire eldste fullverdige elbilene på markedet. Følgelig finnes det også mange brukte av nettopp disse bilene.

Og ser man på prisbildet på Finn.no, får du nå altså en tre-fire år gammel Nissan Leaf og BMW i3 til det halve av dagens nybilpris. En Model S ser ut til å ha et noe lavere verditap på papiret – basert på utsalgspris på Finn.no – men i praksis er prisutviklingen en annen.

Heller Model 3

– Det har skjedd noe med elbilmarkedet etter at Tesla Model 3 kom. Hadde jeg valget mellom en ny Model 3 til 450.000 kroner og en fire år gammel Model S til 375.000 kroner, så hadde jeg ikke vært særlig i tvil, sier Kristoffersen.

– Betyr det at det vil lønne seg å vente hvis man ønsker å kjøpe en brukt Tesla Model S?

– Sånn vil det jo alltid være. Når det er sagt, er mitt råd at de som sitter på brukte Model S, særlig med de mindre batteriene, i hvert fall bør smi mens jernet ennå er varmt, sier Geir Kristoffersen.

Kjøper og selger

Dan Johansson, som er en av flere Tesla-eiere Motor har snakket med, sitter på begge deler, både en Model S og en Model 3 – som kona har kjøpt. Nå vil han også ha en Model 3 og har lagt ut sin Model S (85) for salg.

– Bilen er bedre enn servicen, sier Dan Johansson om de fire årene med Tesla.

Det de beskriver som en fantastisk kjøreglede gjør at Johansson og familien likevel forblir lojale mot Tesla.

Les også: Stor test – så langt går elbilene

Frustrasjoner

Det er definitivt Tesla-eierne som har mest på hjertet blant eierne av de tre bilmodellene Nissan Leaf, BMW i3 og Tesla.

Fellesnevnerne er: Litt for mye feil, litt for mye frustrasjon med service og ventetider – men stor tilfredshet med bilens grunnleggende egenskaper.

Ser vi på statistikken fra NAF-sentrene som har gjennomført EU-kontroller på elbiler generelt (tall fra 2013, 2014 og 2015, red.anm.), så finner vi en gjenganger blant anmerkningene: Overrepresentasjon av rust på bremseskivene.

Spesielt BMW i3 har høye tall her.

Generelt skyldes det kombinasjonen av at en elbil har kraftig motorbrems, og at elbilister generelt kjører mer forsiktig. For i3 skyldes det i tillegg bilens såkalte enpedalfunksjon. Bremsene på en elbil blir brukt mye sjeldnere.

Les også: Vil at elbileiere skal betale bomregningen

Uten å bremse

– Man kan i praksis kjøre til hytta uten å bremse. Men bremsene på en elbil trenger minst like bra vedlikehold som på en hvilken som helst annen bil. Hvis ikke blir effekten lavere, man kan få vibrasjoner, pulseringer og ekstra slitasje på hjuloppheng og andre deler, sier Lars-Benny Holøs, teknisk sjef i NAF.

Holøs peker på en annen viktig faktor ved elbilene:

Batteripakkene ligger under bilen, og toleransegrensen på platen som beskytter bilen, er én centimeter. Får man en bulk på den størrelsen under bilen, skal merkeverksted oppsøkes.

Må bytte hele batteriet

– I verste fall kan det ende med at hele eller deler av batteriet må byttes. Skal du kjøpe brukt elbil er det derfor ekstra viktig å sjekke en elbil for bulker og sår under. En liten skramme kan virke uskyldig, men karosseriets oppbygging gjør at konsekvensene kan bli store, sier Holøs.    

Batteriet er hjertet i en elbil.

Selv på verdensbasis finnes det foreløpig ikke fullgod dokumentasjon på batterienes kapasitet over tid. Men erfaringene så langt er svært gode.

– Nesten rått

Ståle Frydenlund er seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening – og trolig Norges mest rutinerte elbiltester. Hans erfaring er at en eventuell skepsis til batteriene er ubegrunnet.

– Det er nesten rått at det er så lite feil på batteripakkene. Mange elbiler har nå passert 150-200.000 kilometer på norske veier, og fungerer fortsatt veldig bra. Vi snakker kanskje om et par mils kortere rekkevidde etter fem-seks år, sier Frydenlund. 

– For forbrukerne er spørsmål knyttet til batteriet veldig viktig. Det er sjelden vi ser problemer med disse, bekrefter Holøs i NAF.

Les også: – Norge har overraskende få elbiler

Få bevegelige deler

Service på en elbil vil også være langt mindre omfattende enn på en bensin- eller dieselbil.

Med en elbil trenger du ikke bekymre deg for registerreimer, luftfilter og drivstoffpumper. En elektrisk motor har få bevegelige deler og driftssikkerheten er svært god.

Men nye serviceelementer har kommet inn, ikke minst alt som har med lading, kabler og kontakter å gjøre. Som ved alle andre bruktbilkjøp er det derfor viktig å få bilens servicehistorikk dokumentert.