PÅMINNELSE: Bjørn-Åge Bredal i Garasjetid mener sommervaskene er viktig.

Dette gjør is-søl med setene dine:

Så mye taper bilens verdi seg i ferien

Verditap under bilferien: Søl, slitasje og «usynlige» småskader, byks i kilometerstand og millioner av insekter senere – sjekk sommerferiens skjulte bilkostnader.

Publisert Sist oppdatert

Ferie er maks sol og opplevelser, men miksen av varme og stress kan i løpet av få, hektiske dager degradere bilens verdi.

– Sol på melkeholdige produkter gir fort ubehagelig lukt i bil. Det er også lite heldig med tanke på bakterievekst som sirkulerer videre i klimaanlegget, sier Dan Riebe, markedssjef i det Oslo-baserte bilpleiefirmaet Car Spa.

– Derfor skal du tørke opp søl fra is, yoghurtmilkshake, proteinshake og liknende så fort som mulig.

Glem tørkerullen

Fortvilte feriesjåfører opplever at interiøret bare blir mer grisete ved panisk tørking etter en spontan spisepause, men Riebe ber deg legge tørkerullen hjemme:

– Bruk fuktig microfiber og en alkalisk såpe for å tørke opp produktrester fra tepper og stoffseter. Luft bilen etterpå til alt er tørt. Har du søl på skinnseter, bruk minst mulig fuktighet, som gjør vondt verre for skinnkledde overflater. Skinnrens med riktig PH-nivå er en langt bedre løsning, sier han.

I motsatt fall, for å bli kvitt lukten, må man i gang med våtrens av seter og tepper og sanering med ozonmaskin.

Kvae og insekter

I solvarmen setter insekter, kvae fra trær og andre naturlige materier som tilhører fereieopplevelsen seg raskt i lakken.

– Organiske materialer etser seg gjerne ned i klarlakken ved lune utetemperaturer. Fjern også dette så raskt som mulig. I motsatt fall blir det knapt noen vei utenom polering og våtsliping for å bli kvitt de ulekre kraterne som innsektene etterlater seg.

Høyalkaliske produkter løsner organisk materiale.

– Jeg anbefaler at feriebilister på Norgestur tar med seg en flaske med forvask og insektsfjerner.

Sørg for at lakken er nedkjølt før du sprayer på produktet og la det virke noen minutter. Spyl av forvasken med vann – gjerne høytrykk om det er tilgjengelig. Deretter kan du vaske overflaten med svamp og eventuelt bilsjampo.

LANG LISTE: Hermann Moe ved Bilskadesenteret Telemark konstaterer at det er lang rekke småskader på bilene som gjerne kommer i ferien.

Fuglemøkk-alarm

Har du fått fuglemøkk på bilen etter å ha parkert under et tre på campingplassen? Unngå å gni overflaten før forvask og avspyling. Fugleekskrementer inneholder ofte mye sand og skjellrester som riper opp lakken.

– Når bilen din står i sola, varmes lakken opp fler titalls grader. Overflaten på lakken kan fort bli opp mot 70-80 grader på en mørk bil, opplyser Bjørn-Åge Bredal i Garasjetid.no.

– Fugleskitt har gjerne to kontraster: Sort og hvit. Dermed er denne svært skadelig på både mørke og lyse biler. Dersom du ikke har insektfjerner for hånden, ta et håndkle og fukt det skikkelig, og legg det over området med insektrestene eller fugleskitten. La det ligge og bløtlegge i inntil minutter. Deretter spyler du lett bort skitten, råder han

Dan Riebe i Car Spa vender tommelen ned for fluesvamper, kjøkkenskrubb eller liknende du finner i hyllene på bensinstasjoner.

– Disse produktene gir deg bare en mengde lakkriper.

Rikholdig skadeliste

Hermann L. Moe, verksmester hos Bilskadesenteret Telemark i Skien, observerer hvert år små og store ferieskader vi ikke alltid tenker over. Telemark ligger midt i smørøyet for feriehungrige nordmenn på gjennomreise.

Moes liste over bilferiens uforutsette, typiske skader er lang som en vond verkstedregning.

– Jeg ser mange uhell som følge av slag, steinsprut, defekte belter som har gått i klem – og dører som har vært åpnet med all kraft i andre dører eller i steinkanter. Og så har du selvsagt skrapeskader på frontfanger eller bakfanger som altfor ofte skjer ved parkering i stressede feriesituasjoner, sier han.

GLEM TØRKERULL: Dan Riebe i Car Spa anbefaler deg å ha med mikrofiber-klut i feriebagasjen.

Alle gjør tabber

Selv rutinerte campingvognentusiaster gjør tabber ved rygging eller av- og påkobling til bilen.

Mange laster også for mye på taket eller på stativer – og er uheldig med både takbokser, kanoer, kajaker, sykler og andre farkoster.

– Mange av oss har bare lyst til å glemme skader som oppstår på grunn av småkaotiske feriesituasjoner, sier Moe.

– Å få hjelp av et verksted etter ferieslutt koster som regel en brøkdel av alternativet: å vente og risikere rustutvikling, misfarging og avskalling, og for eksempel måtte omlakkere en hel karosseridel eller skifte ut hele trekk eller en rattbekleding, mener han.

Forseglet lakk

Få går rundt og er klar over at nye biler gjerne har vannbasert lakk som er forseglet med klarlakk.

– Brytes forseglingen, altså klarlakken, blir baselakken åpen for fuktinntrenging. Vannbasert lakk suger til seg enda mer fuktighet og medføre tap av heft i lakken. Det kan føre til større lakkskader eller rustutvikling, advarer han, og anbefaler voksbehandling før avreise.

– Det vil gjøre rengjøring på ferie enklere.

Bjørn-Åge Bredal i Garasjetid mener at vi er for fiksert på vinterens problemer:

– Vi nordmenn er «oppdratt» til å tenke at salt er den verste påvirkningen og nedbrytingen av bilen, som i og for seg er rett, men kulden gjør at rust og andre skader utvikler seg saktere, så det å la være å vaske bilen om sommeren kan fort gi mer alvorlig skade enn å unnlate dette om vinteren.

Høysesong

Moe i Bilskadesenteret minner om at sommerferien er høysesong for trafikale møter med lang større dyr enn insekter.

– Norgesferie er jo å kjøre midt gjennom naturen og her i landet har vi spesielt mye vilt. Alle bør være bevisste på hvor de kjører, være årvåkne og ta rause pauser underveis.

NAF Veihjelps bilferievettregel nummer fem er formulert nokså klinkende klart:

«Husk nødvendig utstyr: Dekkskum eller reservehjul, jekk, hjulkryss, batteribooster og refleksvest er viktig for å hjelpe deg selv og andre».