KLART FOR AVGIFT: – Det skal fortsatt lønne seg å kjøre miljøvennlig, men det er ikke bærekraftig med avgiftsfrie elbiler for alltid, sier Nikolai Astrup, som leder Stortingets finanskomité. Foto: Høyre
Halv moms i 2019?
«Enighet på Stortinget om avgift på elbiler»
– Det ser nå ut til å være enighet i alle partiene på Stortinget om at også elektriske biler skal avgiftsbelegges. Men det må gå trinnvis. Det skal fortsatt lønne seg å kjøre miljøvennlig. Det sier lederen av finanskomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup fra Høyre.
Det var under et pressemøte hos den norske Volvo-importøren at Astrup avslørte at alle de politiske partiene på Stortinget nå vurderer en eller annen form for avgift på elbiler.
Mye av suksessen til elbilene i Norge, kan forklares med at den har vært fritatt for engangsavgift og moms.
Dette har ført til en kraftig prisfordel sammenliknet med tradisjonelle biler med bensin- og dieselmotor. I 2017 var rundt 20 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge hel-elektriske.
Men suksessen har også en nedside:
Staten taper 4-5 milliarder kroner i året i engangsavgifter og moms på avgiftsfritaket.
– Det er ikke bærekraftig at de elektriske bilene skal fortsette med fullt avgiftsfritak for alltid. Vi mener at elbilene nå er blitt så bra at de vil være attraktive selv med en liten avgift. Og det er ikke snakk om å avgiftsbelegge på samme måte som bensin- eller dieselbiler. Avgiftene må komme gradvis, sier Astrup.
Han kan foreløpig ikke si noe konkret om når man kan starte å avgiftsbelegge elbilene eller hvor stor avgiften vil bli.
Første mulighet til å innføre en avgift, er i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i slutten av vårsesjonen. Dette synes lite trolig.
Mer sannsynlig er det at det kommer en liten avgift i statsbudsjettet for 2019.
En av de tingene som har vært diskutert er å innføre 12,5 prosent moms på elbilene.
Det skjer i så fall samtidig som det kommer nye målemetoder for forbruk og CO2-utslipp på bensin- og dieselbilene.
WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure), som den nye testsyklusen heter, vil gi et forbruk som mer tilsvarer det du kan forvente på norske landeveier, samtidig som den gir rundt 15 prosent (foreløpige beregninger) høyere CO2-utslipp enn i dag.
Dersom regjeringen ikke reduserer CO2-komponenten i avgiftsberegningen, vil dette medføre at biler med forbrenningsmotor også vil bli dyrere fra 1. januar 2019.
Beregninger motor.no tidligere har gjort, viser at en VW Golf 1,5 TSI kan få en avgiftsøkning på 38.000 kroner, mens en Mazda CX-5 kan få 83.000 kroner høyere avgift på grunn av økt CO2-utslipp.
Så langt er det lite som tyder på at politikerne vil redusere CO2-komponenten. Det betyr i så fall at konkurransefortrinnet til elbiler vil bli beholdt i 2019 selv om de får en liten avgiftsøkning.