Svein-Jørgen Wiken har jobbet med rust siden 1990 hos Thorsen Antirust i Bergen. Dette firmaet har eksistert siden 1962, og er det største verkstedet i Norge som benytter antirustmiddelet Mercasol.
– Bilene ruster mer og mer, det er det ikke tvil om, fastslår Wiken.
Allerede på nesten splitter nye biler kan man se starten på rustangrep. Mye av grunnen skyldes en endring i saltoppløsningen som brukes på norske veier.
For rundt 15 år siden startet man med saltlake. De siste vintrene har natriumklorid blitt erstattet av magnesiumklorid og kalsiumklorid, og rustproblemet har økt merkbart.
– Denne blandingen tåler lavere temperaturer og biter bedre fra seg på veiene. Men den biter dessverre også bedre fra seg på bilene, bemerker Wiken.
Tidligere så man rustangrepene best på karosseriet.
Nå ser ekspertene at også bærebroen i hjulopphenget angripes. Da går det ikke så mange år innen man må ta et brutalt valg: Kondemnering eller en betydelig utgift.
Annonse
Nærmere 80.000
Avhengig av biltype og hvor alvorlig den er angrepet, så anslår Wiken at reparasjonene vil påløpe i løpet av 5-7 år, og at kostnadene vil ligge på mellom 30.000 og 80.000 kroner.
Det kan fort være en uforholdsmessig høy sum sammenliknet med bilens restverdi.
Wiken understreker noen grunnleggende faktorer som må være på plass for at bilene skal holde unna rusten så lenge som mulig. Solid rustbehandling og jevnlig oppfølging og vedlikehold kan skåne både første og andre eier for det store utgiftene.
– Men biler er ikke laget for norske forhold, sier Wiken.
Mercedes holder
Han trekker likevel fram Mercedes som et unntak.
Tyskerne har tatt ansvar etter den store rustskandalen som rammet primært E-klasse rundt 2000. Nå blir bilene grundig behandlet før de kommer til Norge.
– Resultatet ser vi allerede etter noen år, når rusten tar tak i nesten nye biler. På Mercedes går denne prosessen langt tregere. Jeg tør påstå at det bare er Mercedes som lager biler for norske forhold, sier Wiken.