Et rekkeviddetap på 30 prosent er helt normalt i minus 10 grader. Under NAF og Motors store vintertest av elbiler for et snaut år siden, ble rekkevidden til de de 20 bilene redusert med fra 10 til 30 prosent . Og vinteren var ikke spesielt streng disse dagene.
Nå derimot: Elbileiere landet rundt rapporterer om at rekkevidden kan bli mer enn halvert sammenliknet med de offisielle tallene (WLTP) fra produsentene.
En fersk undersøkelse fra NAFs amerikanske søsterorganisasjon AAA, viste at rekkevidden ble redusert med 41 prosent da gradestokken krøp ned mot seks kuldegrader.
Riktig nok en test av biler med amerikanske spesifikasjoner, men forskjellene er likevel svært tydelige.
I likhet med smarttelefonen din, tømmes batteriet fortere enn normalt i kulda. De kjemiske prosessene går tregere, og virkningsgraden går ned.
Samtidig forlanger bilen like mye energi for å kunne prestere som forventet. Ikke minst må den holde kupeen varm.
Vinterdekkene er dessuten grovere, med mer rullemotstand – i tillegg til at snø og slaps utgjør mer masse som må forseres.
Her er noen tips som gir deg ekstra rekkevidde:
Varm batteri og kupé under lading før avreise. Da får batteriet litt høyere driftsvarme fra start og kupéen behagelig temperatur før du kobler fra. Hvis du legger inn avreisetidspunkt i appen, vil bilen selv beregne start og varighet.
Bruk ratt- og setevarme. Varmeapparatet bruker langt mer strøm. Du skal naturligvis unne deg komfortabel temperatur i en dyr elbil, men greit å vite hvis du må knipe inn på energiforbruket for å slippe en ladestopp før du er framme.
Hold fartsgrensen. Burde være unødvendig å påpeke, men for en elbilsjåfør er det ekstra fornuftig. Luft- og rullemotstand dobles i intervallet fra 70 til 100 km/t.
Les trafikken. Unngå kraftige oppbremsinger og akselerasjoner. En myk kjørestil sparer masse energi.
Ta av skiboksen. Den øker vekten, og ikke minst, luftmotstanden. Det samme gjør skistativ.
Riktig lufttrykk. I kaldt vær synker trykket i dekkene og rullemotstanden øker. Sjekk lufttrykket jevnlig.
Velg riktige dekk. Testene (WLTP) som gir det offisielle rekkeviddetallet, gjøres med sommerdekk som er utviklet for å rulle lettest mulig. Det er slett ikke den samme bevisstheten rundt de langt grovere vinterdekkene vi bruker her i nord. Motors tester viser at forskjellen på vinterdekkenes rullemotstand er på over fem prosent.