MINIMALISTISK: Designen fortsetter i samme spor som de første Polestar-modellene, her med en stilfull, strukket GT-linjeføring. Foto: Polestar

Avduker konseptbil:

Polestars fjerde vil vekke oppsikt

Polestar sendte i dag ut de første bildene av det vi mistenker er en kommende Polestar 4. Inntil videre kaller de bilen Precept og det som inntil videre er en konseptbil (selvfølgelig elektrisk), skal vises på bilutstillingen i Genève i neste uke.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Volvos søstermerke, Polestar, har foreløpig sluppet to modeller. Nå viser de hva som kan komme etter den tredje.

Polestar Precept skal ifølge pressemeldingen fra den svensk-kinesiske produsenten, som er eid i fellesskap av Volvo og Zhejiang Geely, være  «en visjon av merkets fremtidige retning og et klart uttrykk for besluttsomhet».

Precept viser frem nye, mer bærekraftige materialer, videreutvikling av det digitale brukergrensesnittet og essensen av Polestars design.

Vi får imidlertid ingen informasjon om batterikapasitet, drivlinje eller ytelser. På et av bildene ser vi imidlertid at det skal gjenstå 500 kilometer rekkevidde med 80 prosent batterikapasitet – det kan indikere at bilen skal ha 60 mil rekkevidde.

AERODYNAMISK: Polestar Precept er designet for lav luftmotstand. Fronten minner oss en anelse om Citroëns siste storbil, C6.

 

«En erklæring»

Navnet «Precept» (anvisning) skal ifølge produsenten ha blitt valgt for å understreke bilens rolle i å fremstille Polestars intensjoner om å bli «det moderne elbilmerket».

Uttalelsene fra Polestars toppsjef underbygger vår antakelse om at dette kan være modellen som skal komme etter Polestar 3 (som blir en elektrisk SUV):

– Precept er en erklæring, en visjon av hva Polestar står for og hva som gjør merket relevant, kommenterer Thomas Ingenlath, som er administrerende direktør for Polestar.

 – Bilen er et svar på de åpenbare utfordringene samfunnet og industrien står overfor. Dette er ingen drøm for en fjern fremtid, Polestar Precept er en forhåndsvisning av fremtidens biler og viser hvordan vi vil bruke innovasjon for å minimere miljøavtrykket vårt.

NESTE GENERASJON: Menneske-maskin-grensesnittet (HMI), basert på Android, bygger på Polestars nære samarbeid med Google. En stor, stående sentral berøringsskjerm – som i Ford Mustang Mach-e – på 15 tommer utfyller et 12,5-tommers førerdisplay.

RENSKÅRET: Interiøret er domineres av rene linjer og flater, uten unødvendig forstyrrende elementer.

Polestar understreker selv hvordan minimalistisk design er vektlagt, med behersket overflatebehandling og fokus på aerodynamisk effektivitet.

En akselavstand på 3,10 meter gir plass til en stor batteripakke og gjør at  firedørs-sedanen, formet som en grand tourer med en profil som hinter tilbake til GT-coupéen Polestar 1, får en svært lav og slank silhuett som likevel skal gi god benplass og takhøyde bak.

I stedet for grill i fronten, finner man det produsenten kaller Polestar SmartZone, noe som innebærer et skifte fra luftgjennomstrømming til bedre oversikt. Et område som tidligere førte luft til radiatorer og den indre forbrenningsmotoren, rommer nå teknologi for sikkerhetssensorer og førerassistansefunksjoner.

Disse er samlet bak et transparent panel avsatt til «intelligent» maskinvare, to radarsensorer og et kamera med høy oppløsning. En Lidar-pod (altså laser-basert), som er montert oppå glasstaket, gir optimal sikt som et neste skritt mot økt førerassistanse.

Kameraspeil

Tradisjonelle sidespeil er byttet ut med kamerabaserte enheter, som dem man kan få som tilvalg på Audi e-tron.

Innvendig er det tradisjonelle bakspeilet erstattet med en digital skjerm, som viser bilde fra et vidvinkelkamera montert bak på bilen, en løsning som i dag tilbys på Toyota RAV4.

Fraværet av et tradisjonelt bakvindu betyr at Precepts glasstak i ett stykke strekker seg forbi baksetene, og selve bakluken er designet med en stor åpning og høyt monterte hengsler som gir bedre tilgang.


Plastflasker og fiskegarn = bærekraft?

Polestar lister ellers opp en rekke elementer som skal bidra til å gjøre bilen bærekraftig – ikke minst en nødvendighet for image i våre dager.

Eksempler er linbaserte komposittmaterialer for interiørpaneler og seterygger som ifølge Polestar skal gi betydelige forbedringer fra tradisjonelle materialer, inkludert opptil 50 prosent besparelser i vekt og opptil 80 prosent reduksjon i plastavfall.

Videre er seteoverflatene 3D-strikket av resirkulerte PET (plast)-flasker og hodestøttene er laget av resirkulert korkvinyl, mens mattene er laget av gjenvunnet fiskegarn. Instrumentpanelet består av et 12,5-tommers digitalt display og inneholder også en rekke smartsensorer. 

Øyesporing gjør at bilen kan overvåke førerens blikk og justere innholdet i  ulike skjermer etter dette. Sensorer som registrerer bevegelse i nærheten av den skal også styrke brukervennligheten til den sentrale skjermen under kjøring.

Skjermen og instrumentpanelet er sammenkoblet med en lyslist som omhyller hele interiøret. I denne utførelsen flyter Polestar-emblemet holografisk i et fast stykke krystall mellom nakkestøttene i baksetet.

Fancy!